Karim Allevret, Interim Manager Supply Chain and Operations
Karim Allevret, Interim Manager Supply Chain and Operations

Covid-19 och det pågående kriget i Ukraina har orsakat stora utmaningar inom supply chain. Kostnadsökningar på grund av behovet att hitta nya leverantörer, leveranskedjor och nya typer av råmaterial, samt tappad försäljning påverkar den globala industrin negativt. Vi har pratat med Karim Allevret som har lång erfarenhet inom supply chain och inköp, om hur man kan agera för att minimera risker och kriser som uppkommer av orsaker som vi inte kan påverka.

Karim har nyligen avslutat ett uppdrag som interim COO hos Nordic Water Products AB part of Sülzer som är verksamma inom vattenrening. Organisationen arbetar mer funktionsmässigt än produktmässigt med ett nära samarbete mellan projektledarna i alla funktioner vilket gör att man får en helhetssyn över alla produkter och kan ta fram synergier och undvika fallgropar. ”Tillsammans med mitt team har vi lyft funktionen en nivå.”, berättar Karim.

Karim menar att flaskhalsarna inom supply chain kommer att fortsätta, men förhoppningsvis lätta sommaren 2023 när nya stora fraktfartyg, bland annat från Maersk, ska tas i bruk. Problemen med leverans av råvaror kommer att, beroende vilken kategori det gäller, fortsätta vara kritiskt. Sverige och EU kommer att få svårigheter att få tag på konstgödsel eftersom mycket av råvarorna kommer från Ryssland. Med allt fler restriktioner och handelshinder blir det svårare att hitta alternativa leverantörer som inte har för höga distributionskostnader och som har hållbara lösningar.

”Ett exempel på handelshinder som kan ge långtgående konsekvenser är BAMA (By American Act) som säger att företag som har försäljning till infrastrukturprojekt i USA måste ha minst 65% (2023) av råvarorna producerade i USA. Många företag som vill etablera sig i USA har inte tänkt på detta och har sedan jättesvårt att få tag i producenter eller leverantörer. Det gör att det är ca 40% dyrare än i Europa och priserna kommer att fortsätta öka. Trenden går mot att man ska vara ’glocal’, internationell men ändå ha lokal närvaro med produktion och säljkontor där kunderna finns.”

När det gäller livsmedel så har det hänt mycket de senaste tio åren och det finns stora utmaningar inom framför allt hållbarhet eftersom allt fler bönder odlar allt färre saker men som ger en bättre avkastning. Mycket av handelsråvaror, såsom delar av konstgödsel, i Europa kommer från Ryssland vilket har lett till att priserna har gått upp och kommer att fortsätta stiga.

”Rent generellt behöver man, för att säkerställa sin leveranskedja, hitta regionala eller lokala leverantörer och ha en back-up för råvaror. Den interna kommunikationen med supply chain i bolag måste fungera så att alla vet vad man säljer och kan varna kunden om längre leveranstider uppstår. Jobbar inköp tillsammans med supply chain har man en mycket större chans att vara med redan i produktutvecklingen. Idag tycker jag att det är alldeles för lite kommunikation genom organisationers olika delar.”

IKEA är en av de bästa företagen på smart supply chain

”Jag gjorde ett business case för IKEA i Brasilien där jag byggde upp deras mataffär. Vi tänkte hållbart och långsiktigt och köpte hela kor. Köttet blev till mat till IKEAS restauranger och skinnet blev till möbler. Av skrovet gjorde man gelatin till godis. Tyvärr fanns det många sjukdomar bland bondgårdarna och dessa stängdes ned och vi kunde inte fortsätta köpa av dem. Men det är ett bra sätt att visa på hur man kan korta ner leveranskedjan och arbeta hållbart. IKEA är den femte största matproducenten och restaurangverksamheten i världen.

Ett annat exempel på hur IKEA arbetar smart med supply chain är att de är väldigt duktiga på att kommunicera genom hela verksamheten och inköp är med mycket tidigare i kedjan. Till exempel kan en produktägare säga att han/hon vill ha en skål som ska kosta x antal kronor. Inköp kommer då med förslag på en skål i annan färg men som är billigare, så kan de diskutera fram den bästa lösningen. Ett annat bra exempel är att alla IKEA:s vinglas har samma fot, oavsett hur kupan ser ut.”

Vad är det bästa med att jobba som en Interim Manager?

”Jag lär mig väldigt mycket och bygger upp ett stort nätverk med varje uppdrag. Jag säljer mina tankar och idéer och anpassar dessa efter kundens behov. Det är skönt att kunna sitta i en organisation och driva en förändring men inte behöva ta del i internpolitiken.”

Vad är din syn på ledarskap?

”Man måste både prata och lyssna! Det behöver inte vara stora möten, utan fika ihop, lyssna och vara tillgänglig. Alla måste förstå varför förändringen sker – det går inte att peka med hela handen. Många oroar sig för hur deras roll kommer att påverkas, så det är viktigt att alla förstår var vi är, vart vi ska och att deras bidrag är viktigt.”