Interim Inköpschef

”En interim Inköpschef säkerställer bibehållen kvalitét och kontinuitet.”


Strategiska inköp sparar pengar och säkrar kvalitet och leverans

En Inköpschef har huvudansvaret för alla inköp av företagets direkta och indirekta inköp av varor och tjänster. Rollen ansvarar för hela organisationens inköp. Att ha en väl fungerande inköpsfunktion är avgörande för att köpa produkter och tjänster till högsta kvalitet till lägsta möjliga pris. Att tänka strategiskt för att kunna undvika oförutsedda negativa kostnader, som till exempel under Covid-19, är ett måste för att kunna vara framgångsrik.

När verksamheten står inför en förändring, ett svårt finansiellt läge, en integration, stora projekt eller andra situationer när ni behöver se över inköpsfunktionen och/eller era kostnader är en Interim Manager ett tryggt och kostnadseffektivt val. En interimare kan även gå in och stötta befintlig inköpschef och team i ett specifikt projekt eller delmoment.

Kenneth Lennholm

”Inköpsfunktionen har tyvärr för ofta varit ett område som varken har synts eller uppmärksammats som en värdeskapande funktion i företagen. Detta kan leda till onödiga kostnader för företag.”

Läs vår intervju med Kenneth Landholm här.

Vad är fördelen med att anlita en interim Inköpschef?

  • En interim Inköpschef har lång erfarenhet från liknande situationer och kan snabbt sätta sig in i er situation och/eller den utmaning som ni har just nu.
  • En Interim Manager är van vid att driva förändring och behöver inte ta hänsyn till internpolitik.
  • Vid en vakans säkerställer en interim Inköpschef att kvalitét och kontinuitet garanteras.
  • Vid behov av analys och/eller förändring av funktionen kan den interima Inköpschefen snabbt se vad som behöver göras utifrån sin erfarenhet och expertis.
  • En Interim Manager kan skapa processer, strukturer och implementera dessa.
  • En interim Inköpschef kan bygga upp en fungerande inköpsfunktion om det saknas i er verksamhet.

Vi finns med er längs hela vägen

Vi hjälper er att analysera er situation och era behov och identifierar därefter de bästa tillgängliga kandidaterna som finns på marknaden. Under uppdragets gång arbetar vi nära både uppdragsgivare och interimare för att säkerställa en framgångsrik och hållbar förändringsprocess.

Nordic Interim har sedan 2004 erfarenhet av att, i nära samarbete med de bästa interimscheferna i Norden, stötta företag att genomföra kritiska projekt i tid och på budget. Genom våra majoritetsägare Valtus Group och vårt globala nätverk Globalise kan vi lösa era problem på alla lokala marknader.

Läs mer om hur vi jobbar och våra processer

Vill du veta mer om ekonomi, supply chain eller Interim Executives?
Kontakta oss idag, eller skicka en förfrågan direkt.
08-503 855 00 / info@nordicinterim.com

Vanliga frågor om interim inköpschef

Vad kan en Interim inköpschef göra?
  • Sätta strategi för, och implementera nya processer för direkta och indirekta inköp
  • Out- och/eller insourcing av varor och tjänster
  • Strategiskt planera inköp för att inte drabbas lika hårt av oförutsedda kriser som exempelvis Covid-19.
När kan jag behöva anlita en interim inköpschef?
  • När verksamheten står inför en förändring.
  • När verksamheten befinner sig i ett svårt finansiellt läge och behöver göra kostnadsbesparingar.
  • Vid en integration.
  • För att sätta strukturer och processer.
  • Vid behov av ledarskap.
  • När en inköpsorganisation ska byggas upp.
  • När befintlig inköpschef behöver stöttning i ett specifikt projekt eller delprojekt.
  • Vid en vakans eller sjukfrånvaro.
Varför ska jag välja att anlita en interim Inköpschef?
  • En interim Inköpschef som går in under en tidsbegränsad period för att lösa ett problem eller driva ett projekt är ett kostnadseffektivt val när man vill undvika fasta kostnader för en permanent anställd person och/eller man bara behöver den specifika kompetensen för ett tidsbegränsat projekt.
  • När intern kompetens saknas kan en interim Inköpschef/projektledare leda och driva affärskritiska projekt.
  • När man behöver nå snabba resultat inom satt tidsplan och budget.
Har ni interimschefer över hela Sverige?

Ja, vårt nätverk täcker hela Sverige.

Kan ni lösa internationella uppdrag ?

Ja. Tillsammans med de ledande och största interimsleverantörerna i Tyskland, Frankrike och USA har vi grundat Globalise, med partners i 15 länder. Cirka 10% av våra uppdrag är internationella och det ökar från år till år. Det kan vara nordiska företag och organisationer som behöver hjälp globalt, eller internationella företag som behöver hjälp i Norden. Sedan 2020 ingår vi i franska Valtus-koncernen, den europeiska ledaren inom Interim Management.