Ett svenskt industriföretag har i mer än 10 år bedrivit verksamhet i ett europeiskt land utan att tjäna pengar. Ägarna beslutade att tillsätta en interim VD för att utreda om man hade förutsättningar att nå lönsamhet.
Den interima VD:n berättar: ”Jag inledde mitt uppdrag med att träffa samtliga anställda där de fick berätta om hur de såg på situationen. Jag berättade att jag var en ”grön utlänning” som inte kunde branschen, utan ville få situationen och problemen förklarade för mig. Det var ett bra sätt att skapa förtroende och jag fick höra vad som saknades. Det visade sig att förtroendet var lågt och att personalen inte alls kände till det dåliga ekonomiska läget. Även kunderna var missnöjda.”
I steg 2 genomförde man en tvådagars workshop för att uppnå mer avslappnade samtal. Alla var eniga kring nödvändigheten att återskapa det fasta servicecentret med eget lager, som tidigare lagts ner, och att rekrytera kompetens som saknades internt för att kunna nå lönsamhet.
”I nästa steg besökte jag ett 40-tal kunder tillsammans med en säljare. Produkten ansågs vara god och priset hyfsat – men företaget höll inte sina löften och förtroendet var lågt. Jag förklarade vår nya strategi och fick feedbacken från kunderna att om det verkligen blev som vi sa, skulle de återkomma. Vi fick ett par månader på oss.”
Omstarten inleddes i samband med invigningen av de nya lokalerna – med serviceenhet, utbildningslokaler, verkstad och lager. Beställningar kom iväg i tid och levererades nu dagen efter, istället som tidigare 3–4 dagar senare. Förtroendet för oss ökade och snart var försäljningen flerdubblad och spiralen var igång. Det ledde till ökad motivation och arbetslust hos medarbetarna.
”Det är som att byta tränare. Jag hade en annan ledarstil – jag umgicks med personalen på deras villkor. Idag har en tredjedel av personalen bytts ut och nu finns nödvändig kompetens. Kunderna har vänt tillbaka och flera nya har tillkommit.”
”En interim VD måste vara resultatorienterad och kunna leverera på begränsad tid. Man måste ha en strategisk förmåga och veta vad som är viktigt på sikt, inte bara spara pengar just nu. Lika viktigt är People Management, förmågan att skapa förtroende genom att vara ödmjuk, lyssna och inte tro att man vet allt, för det gör man inte… I ett tidsbegränsat uppdrag måste man vara mer direkt och kunna fatta tuffa beslut.”