Vanliga frågor

Här samlar vi frågor och svar om Interim Management.

Hör gärna av dig om du undrar över något som du inte får svar på nedan!

Vilka roller arbetar ni med?

Vårt huvudfokus är att lösa utmaningar i företagsledningspositioner, eller större initiativ/projekt som styrs av företagsledningen. Under årens lopp har vi även utvecklat nätverk inom vissa specialistgrenar, samt med personer med managementkonsultbakgrund och som har lång erfarenhet av att driva större komplexa program/projekt. 

Läs mer om Executive Management.

Läs mer om Functional Specialists.

Läs mer om PMO/Projektledning.

Hur ser er process ut?

Våra kunder behöver snabbt hitta en lösning för att lösa affärskritiska utmaningar och problem. För det mesta behöver de en person på plats inom 2 veckor, men helst igår. Under mer än 16 år har vi förfinat och utvecklat vår process och vårt samarbete med kunder och interimschefer.

Vår process är indelad i fyra steg: Definiera uppdraget och nödvändiga färdigheter; Identifiering och Presentation av rätt interimschefer; Avtal, samt Uppdragsstart. Detta tar ungefär 2 veckor. Vi har ett omfattande nätverk av verifierade interimschefer kan snabbt hitta den perfekta matchningen mellan kund och Interim Manager.

Läs om vårt nätverk.

Hur lång tid tar en rekryteringsprocess?

Processen tar ca två veckor och inkluderar intervjuer med oss och med kunden samt referenser.

Är ni specialiserad inom en särskild bransch?

Nej, vi täcker, och har erfarenhet av, alla branscher inom kommersiella företag och offentlig sektor.

Vilken typ av kunder har ni?

Våra kunder finns inom både privat och offentlig verksamhet.

Är ni verksamma i hela Sverige?

Vi är aktiva och har ett nätverk i hela Sverige.

Hur kontrollerar ni era kandidater?

Vi kontrollerar våra kandidater genom personliga möten eller videomöten där vi utvärderar personens karriär, ledarstil, kompetenser, personlighet etc. Vi tar referenser på alla slutkandidater, och om kunden så önskar gör vi även en bakgrundskontroll. Eftersom vi har lång erfarenhet av både chefsroller och executive search förstår vi vår kandidats bakgrund, erfarenheter, kompetenser och styrkor.

Vi strävar efter att ha regelbunden kontakt med våra interimschefer för att bygga långa och pålitliga relationer.

Läs mer om våra interimschefer.

Läs mer om Interim Management.

Kan jag anställa interimaren efter avslutat uppdrag?

I våra avtal regleras övergångsavgifter för direktanställning av en interimschef. Vi har stor förståelse för att detta kan vara en win/win-situation för våra kunder och Interim Professionals.

Har jag några garantier om jag anlitar er?

Om ett uppdrag inte skulle utvecklas som förväntat (vilket sker extremt sällan) har vi uppsägningsklausuler. Dessa är uppdragsspecifika, men majoriteten har en månads uppsägningstid. Naturligtvis hjälper vi vår kund att hitta en ersättare med lika starka kvalifikationer. Nordic Interim har ansvarsförsäkring för alla interimare och för roller på ledande nivå begärs ett utdrag ur belastningsregistret. Vi kan också göra en fullständig bakgrundskontroll.

Hur hanterar ni känslig information?

Konfidentialitet är en hederssak, både gentemot våra kunder och interimschefer. I början av varje samarbete kommer vi överens med klienten om önskad sekretessnivå, och vi använder ofta en s k NDA (sekretessavtal (Non Disclosure Agreement)) innan vi pratar med kandidaterna. Enligt vår erfarenhet gynnar detta alla parter.

Vad kostar en interimslösning?

Kostnaden för att hyra en chef via Nordic Interim beror helt och hållet på roll, situation samt uppdrags längd och omfattning. Kortfattat är det betydligt billigare än att engagera en managementkonsult. Tillsammans går vi igenom utmaningarna och uppdraget och beräknar ett ungefärligt intervall av arvodesnivån för att kunna attrahera och engagera rätt person med rätt kaliber.

Debiterar ni ett startarvode?

Ja, vi tar ut ett mindre arvode vid uppstarten av ett uppdrag.

Varför ska jag samarbeta med Nordic Interim?

Nordic Interim är Nordens största och ledande företag inom Interim Management. Vi har över 16 års erfarenhet av att lösa våra kunders utmaningar och med 11 partners i tre länder har vi omfattande kunskap om branscher, utmaningar, transformationer, managementkonsultation och att identifiera de bästa interimscheferna för varje situation. Våra kunder finns inom både privat och offentlig sektor och vi arbetar med företag av alla storlekar. Vi är partner till både Interim Managers och våra kunder och är involverade under hela processen. Vi värnar om personlig kontakt. Tillsammans med vårt nätverk Valtus AllianceTM kan vi även hjälpa våra kunder internationellt.

Läs mer om Interim Management.

Läs artikel om när det är en god idé att hyra en chef.

Vad är ett interimt uppdrag?

Interim Management är när en person med lång erfarenhet av ledarskap och av att driva förändringar i en komplex miljö hyrs in när de egna resurserna inte räcker till vid en utmaning, kris eller vakans. Uppdragen är generellt sett mellan 6-12 månader långa och kan vara exekutiva roller som CEO, CFO eller HR-Direktör, eller funktionella specialistroller såsom HR BP, Head of Business Control, eller projekt-/programledning etc.

Läs mer om Interim Management här.

Läs mer om interimschefer här.

Läs mer om Executive Management, PMO och Functional Specialists.

Hur långt är ett interimsuppdrag?

Vanligtvis 6-12 månader men det kan vara längre.

Hur blir jag en Interim Manager?

Om du vill arbeta som Interim Manager och vara en del av vårt nätverk, så kan du ladda upp ditt CV här på denna sida. Du är välkommen att kontakta någon av våra medarbetare om du har fler frågor. Du hittar alla medarbetare här.

Vilken typ av kunder har ni?

Våra kunder finns inom både privat och offentlig verksamhet.

Vilken bakgrund behöver jag för att bli en Interim Manager?

Som Interimschef ska du ha haft ledande roller i minst 15 år, gärna på ledningsgruppsnivå. Du måste ha en mycket stark erfarenhet av att driva förändring och ledarskap i komplexa miljöer och situationer.

Läs mer om interimschefer här.

Behöver jag ha erfarenhet som Interim Management för att arbeta med er?

Nej, du behöver inte ha erfarenhet från interimsuppdrag. Det finns alltid ett första uppdrag! Du måste dock ha lång erfarenhet av ledande roller i ditt yrke.

Läs om Interim Management här.

Vilka typer av roller är ni intresserade av?

Vi vill ständigt utöka vårt nätverk med mycket erfarna ledare som har arbetat inom sitt område i minst 15 år. Som en interimare, tar du inte ett karriärsteg uppåt i ett uppdrag utan du är snarare överkvalificerad och levererar från dag ett. Våra Interim Managers har roller såsom CEO, CFO, CIO, Head of Supply Chain, Project/Program Manager etc. Den gemensamma faktorn är att de har haft ledande roller på chefsnivå eller kritiska specialistroller.

Läs mer om interimschefer här.

Läs mer om vårt nätverk här.

Kan jag få ett uppdrag även om jag har en fast anställning med uppsägningstid?

Nej, alla våra uppdrag kräver en tillgänglighet på högst 2-4 veckor. Om du är intresserad av att arbeta som Interim Manager men har en fast anställning så är du varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur det går till.

Jag bor inte i en storstad, kan jag samarbeta med er ändå?

Absolut, vi har uppdrag över hela Sverige.

Hur laddar jag upp mitt CV och meddelar min tillgänglighet?

Det enklaste sättet att ladda upp ditt CV på denna sida. Här kan du även meddela oss din tillgänglighet. Du kan också maila eller ringa någon av oss på Nordic Interim för en uppdatering. Du hittar alla anställda här.

Hur bokar jag ett personligt möte med er?

Du kan antingen ladda upp ditt CV på vår hemsida och informera oss om att du vill ha ett möte med oss, eller så kan du kontakta någon av våra konsulter direkt. Vi rekommenderar att du kontaktar Lena Haeger, Anette Ahlstedt eller Roger Henrysson i första hand. Du hittar dem här.

Hur är jag synlig i Nordic Interims databas?

Alla kandidater i vår databas är sökbara på flera olika parametrar. När vi söker efter vissa roller eller kvalifikationer får vi automatiskt en bild av alla kandidater och deras CV. Eftersom det är viktigt för oss att ha en personlig relation med de interimare vi arbetar med har vi en bra överblick över våra kandidater.

Läs mer om hur vi jobbar och om våra processer här.

Artiklar och intervjuer

  1. Hur adderar en Interim Manager värde till en organisation?
  2. Intervju med Annika Muskantor, erfaren CFO
  3. Video om att integrera två företag

Läs alla artiklar här.