
En interim chef är en oslagbar lösning när verksamheten står inför en kritisk utmaning
Interimschefer löser utmaningar, genomför transformationer och kan fylla en vakans eller sjukfrånvaro. Alla uppdrag är unika och genom att anlita en interimare får du en ledare som vet exakt vad ni behöver vid exakt rätt tidpunkt. En Executive Interim Manager, Project Manager eller Funktionell Specialist är en snabb vitamininjektion för ett projekt eller en specifik uppgift, fokuserar på uppgiften och är ovärderlig under förändringar som till exempel strategiprojekt, implementationer eller för att driva tillväxt.

Interim VD/CEO
Interimschefer tillträder med kort varsel för ett tidsbegränsat uppdrag. En interim CEO eller VD har minst 20 års erfarenhet av operationellt framgångsrik förändringsarbete och ledningsgruppsarbete.

Interim CFO
En interim CFO leder förändring, transformation, förvärv, hanterar rekonstruktioner eller tar vid när rätt ledarskap eller kompetens saknas.

Interim Försäljningschef
En interim Försäljningschef leder ett företags säljteam och kan sätta försäljningsmål, analysera data och säkerställa kompetensutveckling för säljare.

Interim Marknadschef
En interim Marknadschef hjälper vid förändringar, lanseringar på nya marknader, vid integration, digitaliseringsprojekt, eller när rätt kompetens saknas internt.

Interim CIO & IT Manager
En interim CIO säkerställer effektiva och fungerande IT-system, utvecklar affärssystem och planerar strategiskt för framtida behov och den tekniska utvecklingen.

Interim Project Leaders & Program Managers (PMO)
Med djupgående erfarenhet av att tryggt och effektivt navigera och leda affärskritiska initiativ, driver och leder en interim PMO stora och komplexa projekt eller program.

Interim HR
Våra interim HR-chefer har minst 20 års erfarenhet av operativt framgångsrikt förändringsarbete inom organisationsförändringar, internationalisering, neddragningar eller av att säkerställa att rätt kompetens finns idag och i morgon.

Interim Managers för risk- & krishantering
Tydliga processer och flexibilitet krävs för att ha beredskap när en kris slår till. Våra interimschefer har stor vana av att driva krishantering ur alla aspekter.

Interim Supply Chain Manager
En interim Supply Chain Manager har minst 15 års erfarenhet av att operationellt leda förändringar, kostnadsreduceringar och effektivisering genom alla delar av varuflödet.

Interim Kommunikationschef
En interim Kommunikationschef leder företagets externa och interna kommunikation. T.ex ta fram en strategisk kommunikationsplan, sätta budskap, och att arbeta med PR och IR.

Interim inköpschef
En interim Inköpschef kan t.ex. bygga upp en inköpsfunktion, säkerställa att bolaget köper in produkter till rätt pris, säkra leverantörer eller fylla en vakans.
Interimschefer är erfarna ledare med resultatfokus
En Interim Manager är en erfaren ledare med resultatfokus. När en organisation saknar en resurs eller rätt kompetens för ett projekt, förändring, en specifik kritisk utmaning eller vakans, är Interim Management en trygg, snabb och kostnadseffektiv lösning. En interimare anlitas för en tidsbegränsad period och kommer in i organisationen med mycket kort varsel och levererar från första dagen.
En interim chef har lång erfarenhet av ledarskap och av att driva förändring i en komplex miljö. Med en bakgrund från privat eller offentlig sektor, har han/hon valt att kliva av en permanent roll för att ta sig an tidsbegränsade uppdrag för att dela med sig av sin erfarenhet och skapa långsiktiga resultat.
En gemensam faktor för interimare är att de drivs av att leda och utveckla sitt team/teams och är inte rädda för att rulla upp ärmarna och arbeta hands-on då de flesta uppdrag kräver att man arbetar både operationellt och strategiskt.
Läs om 7 anledningar till att anlita en interim chef

“En interimschef vågar ta snabba beslut.”
Vanliga frågor om interimschefer och Interim Managers
Vad är en interimschef?
En interimschef är en person med lång erfarenhet av ledarskap och av att driva förändringar i en komplex miljö. Personen har en bakgrund inom näringslivet eller offentlig verksamhet och har valt att kliva av en fast roll för att i stället ta tidsbegränsade uppdrag.
Interim Management ger verksamheten tillgång till en mycket erfaren ledare när de egna resurserna inte räcker till vid en utmaning, kris eller vakans.
Vad är skillnaden mellan en Interim Manager och en Managementkonsult?
Executive Interim Management står med ena benet i headhunting och andra benet i management consulting. Här har vi listat de största skillnaderna:
Interim Manager | Managementkonsult |
---|---|
Huvudfokus | |
Att genomföra och driva förändring för att nå operativa resultat | Analys, rådgivning, överföra best practice, designa lösningar och/eller driva program/projektledning |
Erfarenhet | |
Baserar sitt genomförande främst på lång operativ erfarenhet, ledarskap och bransch/funktionell erfarenhet. I vissa fall med några års consulting i botten | Baserar sitt genomförande främst på metoder, processer och analys kombinerat med industriell/funktionell best practice som denne hämtar från konsultbolaget |
Genomförande | |
Agerar som en del av din organisation, ofta med både budget och/eller P/L ansvar | Agerar vid sidan av organisationen (ofta i program/projektform |
Ålder | |
+40 beroende på bransch och funktionell bakgrund | Oftast 25-35 |
Lojalitet | |
Helt lojal med dig som uppdragsgivare och dina mål. Rapporterar till dig som om denna var anställd. Inga incitament till att sälja in fler Interim Managers | Lojal med dig som uppdragsgivare, men också till sitt konsultbolag och dess affärsmål |
När är en Interim Manager den bästa lösningen?
När du snabbt behöver få in en erfaren chef eller specialist inom ett specifikt område. Där rekrytering tar för lång tid och/eller klassiskt management consulting inte ger dig det hands-on genomförande av satt strategi som du behöver. Det kan handla om allt från att fylla en kritisk vakans, ställa om en verksamhet, i samband med digital transformation, expansion, utlandsetablering, avyttring av företag eller liknande. Grundbehovet som du vill få löst är att få hjälp av en eller flera handlingskraftiga ledare som operativt får saker att hända.
Vilka roller kan en interimschef fylla?
Interim CXO & Interim Executives
- CEO/VD / Koncernchef
- CFO/ Ekonomi- och Finansdirektör
- CFO i Stockholm
- CTO/ Teknisk direktör
- CIO/ Informationsdirektör (IT)
- COO/ Operativ chef
- SVP / Vice direktör
- Affärsområdeschef
- VP Sales / Försäljningsdirektör
- SVP Marketing / Marknadsföringsdirektör
- SVP Operations / Driftschef /
- R&D / Forskning och Utveckling
- HR / Human Resources / Personaldirektör / Personalchef
- Inköpschef/Purchasing Manager
Programledare & Projektledare
- PMO / Head of Program Office / Programchef
- Project Office Director
- Senior Project Director / Senior Projektdirektör
Chef för nyckelfunktioner
- Head of Business Development /
Chef för Affärsutveckling - Head of Communications / Kommunikationschef
- Finance Manager / CFO / Finanschef / Ekonomi- och Finansdirektör
- Head of Group Finance / Group Accounting Manager /
- Head of Accounting / Accounting Manager / Redovisningschef
- Head of Business Control / Controller
- HR Manager / Human Resources Manager / Personalchef
- Site Manager / Platschef
- Production Manager / Produktionschef
- Logistic Manager / Logistikchef
- Purchasing Manager / Inköpschef
- R&D Manager / Chef för Forskning och Utveckling
- Project Manager / Projektledare
Andra nyckelroller
- Treasury
- Risk- och Krishantering
- Quality Manager / Kvalitetschef
- Press Officer/Presschef
Vilka roller tillsätter ni?
Vår huvudfokus är att lösa utmaningar kopplat till roller i företagsledande positioner, eller större initiativ/projekt som ägs av företagsledningen. Med åren har vi också utvecklat nätverk inom vissa specialistgrenar, samt med personer med bakgrund som managementkonsult och som har lång erfarenhet av att driva större komplexa program/projekt.
Hur långt är ett uppdrag?
De flesta av våra uppdrag är direkt kopplade till ett större initiativ hos våra kunder och ofta sträcker sig uppdraget över 6–12 månader, i vissa fall betydligt längre. Det är vanligt att uppdragen blir förlängda.
Vad kostar det att anlita en Interim Manager?
Kostnaden för att engagera en Interim Professional via Nordic Interim beror helt och hållet på roll, situation samt uppdragets längd och omfattning. Som en fingervisning så är det avsevärt billigare än att hyra in en managementkonsult. Tillsammans går vi igenom utmaning och uppdrag och räknar fram ett ungefärligt spann på arvodesnivå för att kunna attrahera och engagera rätt person med rätt kaliber.
Läs mer om: