”Vi märkte redan i början av mars att trycket ökade. Våra leveranstider bokades upp mycket snabbt och ganska snart blev det fullt, det kunde vara upp till 8-9 dagars leveranstid. När kunder får vänta förändrar de sitt köpbeteende och det blev en annan typ av produkter som såldes mer än vanligt, värmeljus, toalettpapper och basvaror – man planerar inte veckans middagar med så lång framförhållning.

Vi löste det här genom att stoppa möjligheten att boka leverans mer än 2 dagar framåt och vi släppte nya tider varje dag. Köpbeteendet ändrades snabbt till att man köpte mer mat igen. Nu kan man boka för 3 dagar framåt och vi kommer snart att öka på ytterligare.

Vi fokuserade tidigt på att öka den totala kapaciteten istället för att se över vilka storkunder som skulle få förtur. Hur skulle vi kunna dubbla kapaciteten så snabbt som möjligt?

Vi fokuserade tidigt på att öka den totala kapaciteten istället för att se över vilka storkunder som skulle få förtur. Hur skulle vi kunna dubbla kapaciteten så snabbt som möjligt? Svaret är att vi anställde 500 personer och öppnade ett nytt lager för att kunna hjälpa så många kunder som möjligt. 

Vi är övertygade om att vi kommer att fortsätta den här kapaciteten, den generella trenden i samhället är att e-handeln ökar och genom Covid-19 har vi nått ut till nya kundgrupper. Det är extra roligt att vi har nått ut till en äldre målgrupp som vi har kunnat hjälpa med hemleveranser.

Fakta Mathem

Mathem är ett svenskt företag som levererar livsmedel och hushållsprodukter via e-handel. Företaget grundades 2006 av familjen Kull och ägs idag av Kinnevik Online, Verdane Capital, Aktieselskabet, Clas Ohlson Aktiebolag, Kull & Partners Aktiebolag och Philian AB.