Den senaste undersökningen från The International Network of Interim Manager Associations (INIMA) bekräftar vad många av oss redan anat: landskapet förändras – men i förändringen finns också stora möjligheter.

  • Både välkända och nya utmaningar
    Att hitta nya uppdrag, prispress, behovet av digital kompetens (särskilt inom AI) och att balansera arbete och privatliv är fortfarande centrala teman för interimschefer i Europa. Uppdragsgivare söker Interim Managers som ligger steget före – de som inte bara hanterar utmaningar utan hjälper till att förbereda sig för och forma framtiden.
  • Seniora, strategiska och sektorsövergripande roller
    Över 60 % av uppdragen är på C-nivå eller högre. Interimschefer är verksamma över flera branscher – från tillverkning och fordonsindustri till tech och offentligt-privata verksamheter – vilket gör dem till mycket mångsidiga förändringsledare.
  • Tillväxt bland SME-företag och familjeägda bolag
    Allt fler uppdrag sker inom små och medelstora företag, där interimschefer kliver in för att driva tillväxt, professionalisera verksamheten och leda transformation. I Sydeuropa är deltidsuppdrag vanliga, vilket skapar flexibilitet för mindre kunder.
  • Nätverkens betydelse består
    80 % av uppdragen kommer fortfarande via personliga nätverk och pålitliga aktörer. För uppdragsgivare understryker det vikten av att välja samarbetspartners med starka nätverk och gott renommé.

I en tid av osäkerhet är de bästa Executive Interim Managers mer än bara ett säkert kort – de är strategiska katalysatorer. För företag som behöver anpassa sig och agera är Interim Management fortsatt en avgörande resurs.

Läs hela INIMA-rapporten: www.inima.management