Ulrika Ljungkvist, Interim Manager
Ulrika Ljungkvist, Interim Manager

Ulrika Ljungkvist har lång bakgrund inom läkemedelsindustrin från bland annat Recipharm och AstraZeneca. Just nu är hon interim Head of Production och hjälper ett tillverkande företag att förbereda sig för stark tillväxt, kunna möta kundernas behov och hitta nya nischer. 

Den röda tråden i hennes karriär är tillverkande företag inom läkemedelsindustrin med fokus på den starkt kvalitetsreglerade ledningen och styrningen av leveransorganisationer. Hon har varit verksam inom alla områden av en produkts livscykel, innan, under och efter produktionen.

Hur förbereder du dig inför ett interimsuppdrag?

”Innan jag tar ett uppdrag är det viktigt att förstå och veta vad kunden är ute efter, vilken kompetens de behöver och vad vill de ha ut av det, förväntningar och förutsättningar. Jag ställer många frågor för att förstå vad som är viktigt för dem. Ibland är det snabbhet och ibland är det att bolla budget eller få ordning på leveransfunktionen. I mitt nuvarande uppdrag så kommer jag inte att göra för stora förändringar i ledarskapet direkt utan ge det lite tid och från början vara tydlig med att detta kommer ta tid, det är en ’resa’. Det är jätteviktigt för mig att förstå företaget, prata med personalen och läsa in mig på produkter och marknad så att jag förstår förutsättningarna att kunna förändra. Man bör även lägga tid på att lära känna personer i andra delar av organisationen för att förstå helheten. Lyssna och lär! En annan sak som är viktigt för mig är att även skapa förutsättningar rent personligt, hemma, för att vara mer än 100% närvarande i mitt uppdrag.”

Vilka faktorer är viktigast i ditt ledarskap?

”För mig är ledarskap är att visa eget engagemang, vara engagerad och leda med hjärtat och personligt. Det ska vara genuint och tydligt, men samtidigt måste man våga göra svåra saker och ta tuffa beslut. Transparens är viktigt och man ska kommunicera så mycket som man kan. Jag vill ha goda relationer med mitt team och skapa tillsammans med människor. Jag skapar en målsättning som fungerar och har koll på helheten och lärande. Alla medarbetare i en organisation vill veta var man är och vart man ska och vad det betyder för individen. När man misslyckas med en förändring så beror det ofta på att man inte har varit tillräckligt ärlig och tydlig med var man befinner sig utan har målat upp en förskönad bild av situationen. Och man måste ha kul på vägen!”

Hur säkerställer du att du har en bra work/life balance?

”För att ha en bra balans måste man förstå vad man får energi av. Jag får energi av mitt jobb och en rolig arbetsmiljö och då har jag kvar mer energi när jag kommer hem. Jag tycker också mycket om att vara ute i trädgården, odla och vara kreativ på det viset.”

Läs mer: Att arbeta som interimschef


Denna webbplats använder cookies. Vi använder enhetsidentifierare för att anpassa innehållet och annonserna till användarna, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik. Vi vidarebefordrar även sådana identifierare och annan information från din enhet till de sociala medier och annons- och analysföretag som vi samarbetar med. Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Klicka här för att läsa vår cookiepolicy.

Hantera dina cookie-inställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för grundläggande funktioner på webbplatsen att fungera. Grundläggande funktioner är till exempel cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på webbplatsen.

Statistiska cookies

För att veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att samla in statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.