Den internationella koncernen upplevde en allt starkare konkurrens och en Interim COO tillsattes för att skapa ett kostnadsreduktionsprogram och tillsätta en helt ny funktion.
Situation:
Koncernen inom B2B har 10 internationella dotterbolag i en decentraliserad verksamhet där produkt- och säljbolagen är egna legala enheter som rapporterar direkt till CEO. Koncernen omsätter ca EUR 130 miljoner och man är ledande inom sitt område. I 10 år har den entreprenöriellt drivna verksamheten haft en stadig tillväxt, men upplever nu en allt starkare konkurrens.
Utmaning:
Den ökade konkurrensen har lett till att marginalerna sjunker. De nya PE-ägarna och CEO ser en potential i att genomföra ett kostnadsreduktionsprogram genom att all operations läggs under en person. En omorganisation av alla bolag med uppdelning av enheterna krävdes då flera av dem har både sälj- och operationsdelar.
Lösning:
PE-ägarna och CEO bestämde sig i ett första steg för att skapa en interim COO-roll med uppgiften att:
Skapa en operationsstrategi för koncernen:
- Planera framtida tillverkningsenheter
- Hantering av logistik, med fokus på outbound, och ett centralt lager för att reducera bundet kapital
- Upprätta en central inköpsfunktion
- Skapa en separat produktutvecklingsenhet för att öka utvecklingstakten
I ett första steg implementera:
- Kapitalrationaliseringsprogram
- Starta upp kostnadsreduktionsinitiativ genom centralt inköp
- Starta upp den nya produktutvecklingsenheten
Efter ca 1,5 år var den interima COO:n klar med sitt uppdrag och en ny funktion, Head of Operations, skapades.
Resultat efter tillsättning av Interim COO:
- Lagervärdet minskade med ca 20%
- En ny roadmap för produkter skapades och produktutvecklingsprojekt inleddes
Ett kostnadsreduktionsprogram initierades av Interim COO med fokus på:
- Nyckelprodukter (mellan 10–25% kostnadsreduktion för produktionen)
- Logistik (mellan 10–20% kostnadsreduktion)
- Outsourcing av produkter/avveckling av en mindre tillverkningsenhet (mellan 20–70% kostnadsreduktion)