När den finska färgtillverkaren Teknos var i akut behov av en CFO för att leda finansfunktionen ställdes höga krav på rätt kompetens och cultural fit. Bolagets ledning bestämde sig för att vända sig till en professionell interimsleverantör, Nordic Interim Oy, för att hitta rätt kandidat.
Nordic Interim kunde snabbt presentera Minna Alitalo, en erfaren CFO och verksam som styrelseproffs.
”Nordic Interim Oy sökte inte bara efter rätt Interim Manager för att lösa kundens problem, utan också efter rätt uppdrag för mig. Personkemi och att man passar in i teamet är lika viktigt som de kompetenser som krävs. Jag hade både tid och energi för att ta mig an en operationell roll utöver mina styrelseuppdrag och jag ville dela med mig av och utnyttja min kompetens och mina erfarenheter”
Minna Alitalo, CFO Teknos
Det var viktigt för både Minna och Teknos ledning att lära känna varandra och säkerställa att hennes kompetens och erfarenheter matchade utmaningarna. Även om målet var att snabbt fylla vakansen var det ännu viktigare att hitta en person som skulle passa in i deras företagskultur. På så sätt kan båda parter vara säkra på sitt beslut.
”Jag började interimsuppdraget med exakt samma entusiasm som om jag hade rekryterats till en fast roll. Jag ville verkligen hjälpa till, dela med mig av min kunskap och leda teamet. Jag kunde snabbt få en överblick av situationen och leda finansfunktionen” berättar Minna. Som tidigare tävlingssimmerska strävar hon alltid efter att bli bättre och snabbare, något som också genomsyrar hennes arbete, hur kan vi bli mer effektiva och nå mållinjen?
En snabb tillsättning uppskattades i organisationen
När ett företag anlitar en interimschef för att leda en affärskritisk funktion kan det ibland leda till oro inom teamet. Maiju Mansikkamäki, business controller i Minnas team, förklarar att när de informerades om att en interim CFO skulle leda den finansiella funktionen var det en lättnad: ”Det var en skönt att veta att vi inte skulle behöva vänta på en ny CFO under en lång rekryteringsprocess, utan att vi snabbt skulle få någon att leda vårt team. Minna fick grepp om situationen mycket snabbt och hennes erfarenheter var mycket användbara i många situationer, bland annat när det fanns ett behov av att prioritera åtgärder eller att besluta om olika utvecklingsprojekt.”
Då det snart stod klart att Minna, finansteamet och ledningen var mycket nöjda med samarbetet erbjöds hon den permanenta rollen, vilket hon accepterade. ”Jag arbetar fortfarande i styrelser vilket är en win-win-situation för både Teknos och mig. Genom att arbeta med olika företags utmaningar och verksamheter i olika branscher utvecklar jag ständigt min egen kunskap som jag kan använda i min roll på Teknos.” avslutar Minna.