Med drygt 25 års erfarenhet av finans, verksamhetsutveckling och koncernledning har Helena Wennerström varit verksam i bolag mitt i kriser, drivit börsintroduktioner under extrem tidspress och transformerat företag genom kraftfulla tillväxtresor. Efter en lång karriär som CFO och vice VD för globala industriföretag valde hon 2024 att ta steget in i interimsvärlden – redo att bidra där behoven är som störst.

Via Nordic Interim klev Helena in som CFO på det börsnoterade medicintekniska företaget, Vitrolife Group mitt under en strategisk förändringsresa. Ett bolag vars uppdrag – att möjliggöra för människor att uppfylla drömmen om att få ett friskt barn via IVF – resonerade djupt med Helenas värderingar. I denna intervju berättar hon om sin karriär, varför hon lockas av bolag i transformation och hur man bygger ett starkt team under press.

Berätta om din bakgrund – hur började din resa inom ekonomi och finans?

”Jag utbildade mig till controller vid Örebro universitet och gjorde mitt examensarbete hos Din Sko, vilket ledde till att jag kom i kontakt med ägarna Nilson Group. De hade en verksamhet i Göteborg där de sökte en administrativ chef. Jag gick direkt in i en ledarroll, vilket var spännande. Det var ett litet bolag men vi växte kraftigt under de åren jag var där.

Vad hände sedan?

”Efter 11 år kände jag att det var dags för något nytt och började på ett bolag inom digital media som Finance Manager. De tillverkade CD-skivor och kassettband och hade precis blivit uppköpta av en större koncern. Det innebar en gedigen förändringsresa för det tidigare privatägda bolaget. Där ledning, IT-system och kulturen skulle anpassas till det nya ägarförhållandet. Det var en spännande tid – jag kom in när CD-branschen fortfarande var stark, men under mina tre år förändrades marknaden snabbt i takt med den digitala utvecklingen.

Sedan kom jag till Bulten, då en del av Finnveden, där blev jag kvar i hela 18 år! Jag började som Finance Manager för deras största marknadsbolag men fick snabbt även ansvar för det svenska Shared Service centrat i Hallstahammar Jag fick sedan chansen att kliva in som Key Account Manager – en roll jag ville prova för att förstå affären bättre från ett nytt perspektiv. Det var lite som att hoppa från tians hopptorn – utmanande men otroligt lärorikt! Jag fick jobba med stora OEM-kunder inom fordonsindustrin och drev förbättringsprojekt tillsammans med dem.”

Så småningom blev du CFO för koncernen?

”Efter en tid som KAM fick jag frågan om att bli CFO för Bulten och några år därefter för hela Finnveden. Det var 2008/2009 under finanskrisen. Vi ägdes då av Nordic Capital och genomgick stora förändringar. Huvudkontoret skalades ner och styrelsen valde att fokusera mer direkt på affärsverksamheterna, vilket fungerade väldigt bra. 2010 tog Nordic Capital beslutet att börsintroducera bolaget och processen gick snabbt – från beslut i december till redo för IPO i februari 2011 och börsnotering i maj! 2014, avyttrades den sista delen från Finnveden och Bulten blev ett fristående börsbolag där jag var CFO och vice VD fram till 2020. Under min tid i bolaget växte vi från en omsättning på 1,3 till över 3 miljarder kronor. Efter 18 år kände jag att jag gjort min resa där. Jag hade lyft på de flesta stenar och tänkte att det var dags att lämna över förnyelsearbetet till någon annan. Då blev jag kontaktad av ViaCon Group som sökte en CFO – en spännande övergång från ett börsbolag till ett mindre PE-ägt bolag som omsatte runt 2 miljarder kronor.”

Hur började din karriär som Executive Interim Manager?

”Jag hade redan funderat på att börja arbeta som Interim Manager för att använda min erfarenhet i olika sammanhang där den behövs som mest. När jag blev kontaktad av Nordic Interim för ett uppdrag på Vitrolife Group tog jag chansen.”

Vad lockade dig med Vitrolife Group?

”Mycket! Dels befann de sig i en transformation – en ny VD hade tillträtt och en ny strategi höll på att implementeras. Jag tycker om förändringsfaser för det innebär både utveckling och förbättring. Dessutom är själva visionen fantastisk: att skapa förutsättningar för att fler ska få hälsosamma barn. Det är så meningsfullt – 1 av 6 par i världen har fertilitetsproblem vilket gör detta till en global utmaning. Vitrolife jobbar med IVF-processer och deras produkter sträcker sig från nålar och embryoövervakning till genetiska tester, med kunder i över 100 länder.”

Vilka var dina främsta uppgifter som interim CFO hos Vitrolife Group?

”Det var viktigt att komma in snabbt och skapa struktur och trygghet i en intensiv förändringsfas. Jag hade fördelen av att få arbeta med fantastiska teammedlemmar och tillsammans skapade vi en stabilitet i funktionen med en tydlig kommunikation och en gemensam målbild.

Jag ser det som avgörande att ha ett tydligt “varför”, en vision som alla kan stå bakom och förhålla sig till. Att vara interimare innebär ofta att behöva ta svåra beslut – men nyckeln är att alltid ha öppenhet och respekt för kulturen, samtidigt som man driver förändring. Det handlar inte bara om att hålla skeppet flytande – mitt mål är alltid att utveckla verksamheten vidare.”

Vad har du tagit med dig från uppdraget?

”Jag fick ett otroligt fint mottagande när jag klev innanför dörren, vilket gjorde det lätt att komma in i rollen. Det finns en genuin omtanke och omvårdnad inom bolaget som jag uppskattade mycket. Jag är också glad över att ha fått följa ett bolag i en så viktig verksamhet. Jag har nu lämnat över till den nya CFO:n.”

När du inte arbetar – hur laddar du dina batterier?

”Familjen är min största energikälla. Jag älskar också matlagning och vin – jag har faktiskt utbildat mig till sommelier! Jag har ett “smakgehör”, ungefär som musikaliskt gehör, och tycker det är spännande att kombinera smaker och lyfta fram olika nyanser genom rätt vinval. Jag håller gärna vinprovningar för vänner och familj, kombinerat med god mat – det ger mig både avkoppling och glädje.”