Anne-Christine Lane är en erfaren Executive Interim Manager med en bakgrund som spänner över flera branscher och roller. Genom Nordic Interim har hon haft uppdrag som interim Head of Data and Analytics (CDAO) på Telia och är idag interim Change Manager på Vattenfall via sitt eget nätverk. Uppdraget på Vattenfall är hennes första utan operativt personalansvar – här har hon i stället ett rent förändringsmandat, frikopplat från den dagliga verksamheten.
Anne-Christine, berätta om din karriär från restaurangbranschen till digital transformation
”Min karriär började långt ifrån ledningsgrupper och förändringsuppdrag. Efter en utbildning inom restaurang, och några år i branschen insåg jag snabbt att det inte var rätt miljö. Jag hann också arbeta någon säsong utomlands för Vingresor innan jag följde mitt intresse för teknik – inte hårdvaran i sig, utan möjligheten att använda teknologi för att generera nya insikter.
Jag studerade både informationsteknologi och spelprogrammering, men intresset för det visuella ledde mig till ett års studier i fotografi. 1997 fick jag ett fantastiskt roligt jobb på Aftonbladet i ett projekt med MTV Nordic. Där bevakade jag festivaler, skrev digitala dagböcker och publicerade bilder på nätet vilket var ett pionjärarbete inom digital journalistik. Det blev startskottet för en lång resa i gränslandet mellan teknologi, data och affärsutveckling.
Efter Aftonbladet kom Torget (Postens digitala plattform) och därefter en 24-årig karriär på Posten som sedan blev PostNord Där prövade jag roller från Systemansvarig till Försäljningschef, som chef för ombudsverksamheten i Sverige och senare i strategifunktionen på koncernnivå. Gemensamt för mina roller var ständig omställning, pressade marginaler och behovet av nya affärsmodeller.
Att jag varit öppen med vad jag inte kan har varit en styrka. Jag vet att jag kan lära mig och att det alltid finns kompetens i organisationerna. Det viktiga är att bygga förtroende och snabbt förstå helheten.”
Hur kom du in på Executive Interim Management?
”Efter nästan ett kvarts sekel i samma koncern ville jag testa mina erfarenheter i nya miljöer. Jag hade aldrig sett mig i en konsultroll, men när jag förstod vad Executive Interim Management innebar såg jag att det passade mig perfekt. Som Interim Manager går jag in i en operativ roll med fullt ansvar för att driva verksamheten. Det är något helt annat än management consulting, där fokus ligger på strategi snarare än genomförande. Här kan jag använda alla mina verktyg och erfarenheter för att skapa omedelbara resultat.”
Hur gör man för att som Interim Manager snabbt visa sitt värde?
”En reflektion som jag har delat på LinkedIn (länk till inlägg) handlar om skillnaden mellan interimsuppdrag och permanenta rekryteringar. När en organisation tar in en Interim Manager är tidplanen redan sprucken – behovet är akut. I en permanent rekrytering har du oftast månader av dialoger och research. Som Executive Interim Manager har du bara några dagar på dig att bygga förtroende, skapa relationer och börja leverera värde. Det är som att springa ifatt ett tåg som redan lämnat perrongen. Nyckeln är modet att ställa obekväma frågor, hålla energin uppe och snabbt bli en del av teamet.”
Berätta om hur du leder en organisation i förändring
”Jag ser mig själv som en empatisk ledare som lägger stor vikt vid kommunikation och anpassar mig efter medarbetarnas behov och använder alla tillgängliga kanaler för att skapa en öppen dialog. Organisationer i förändring är ofta trötta och osäkra. Då gäller det att tillföra energi, struktur och motivation. Min roll blir både coach, mentor och katalysator. I uppdraget på Telia ledde jag 300 medarbetare i en för mig ny bransch, telekom, men jag fann en stark trygghet i min erfarenhet. Jag kunde inte telekom, men jag kunde ställa de rätta frågorna och förstår teknologi.
Att bygga förtroende, skapa tydliga relationer och snabbt förstå organisationens drivkrafter är avgörande. En viktig del är att använda sin objektivitet, som Interim Manager är man inte belastad av interna strukturer, gamla sanningar eller oskrivna regler.”
När bör företag ta in en Interim Manager?
Anne-Christine menar att Executive Interim Management är rätt lösning i flera situationer:
- När en chef lämnar och organisationen behöver tid att fundera på nästa steg.
- När en förändring måste drivas men nuvarande ledare inte har kompetensen eller viljan.
- När tuffa beslut behöver fattas av någon som kan stå utanför den interna politiken.
- När en organisation vill få in en överkvalificerad ledare som ser verksamheten med nya ögon.
”En interimare kan bidra i rekryteringsprocessen genom att definiera vilken profil som behövs långsiktigt.”
Hur är det att arbeta som en Executive Interim Manager?
”Det är både rolig och krävande, det är delvis som att vara en enmansorkester – du behöver kunna mycket, agera snabbt och samtidigt vara lyhörd. Det krävs mod att vara Interim Manager, men det ger också en unik möjlighet att bidra till företagets utveckling på riktigt.”
Vad gör du för att återhämta och vidareutveckla dig mellan uppdragen?
”Att arbeta som Executive Interim Manager är krävande. Uppdragen tar mycket energi, särskilt när det gäller att driva komplexa förändringar. Jag laddar batterierna genom min familj, resa, läsa, vandra, åka skidor och båt. Att vara nära naturen. Det gäller att få tid att verkligen släppa vardagen. Och vara redo för nästa uppdrag.”