Den senaste undersökningen från The International Network of Interim Manager Associations (INIMA) bekräftar vad många av oss redan anat: landskapet förändras – men i förändringen finns också stora möjligheter.
- Både välkända och nya utmaningar
Att hitta nya uppdrag, prispress, behovet av digital kompetens (särskilt inom AI) och att balansera arbete och privatliv är fortfarande centrala teman för interimschefer i Europa. Uppdragsgivare söker Interim Managers som ligger steget före – de som inte bara hanterar utmaningar utan hjälper till att förbereda sig för och forma framtiden. - Seniora, strategiska och sektorsövergripande roller
Över 60 % av uppdragen är på C-nivå eller högre. Interimschefer är verksamma över flera branscher – från tillverkning och fordonsindustri till tech och offentligt-privata verksamheter – vilket gör dem till mycket mångsidiga förändringsledare. - Tillväxt bland SME-företag och familjeägda bolag
Allt fler uppdrag sker inom små och medelstora företag, där interimschefer kliver in för att driva tillväxt, professionalisera verksamheten och leda transformation. I Sydeuropa är deltidsuppdrag vanliga, vilket skapar flexibilitet för mindre kunder. - Nätverkens betydelse består
80 % av uppdragen kommer fortfarande via personliga nätverk och pålitliga aktörer. För uppdragsgivare understryker det vikten av att välja samarbetspartners med starka nätverk och gott renommé.
I en tid av osäkerhet är de bästa Executive Interim Managers mer än bara ett säkert kort – de är strategiska katalysatorer. För företag som behöver anpassa sig och agera är Interim Management fortsatt en avgörande resurs.
Läs hela INIMA-rapporten: www.inima.management