INIMA logo
INIMA logo

INIMA European Survey 2024 (International Network of Interim Manager Association) baserat på svar från 850 interimchefer i elva länder. Undersökningen visar på en stark tillväxt för Interim Management, särskilt inom områden som general management, sälj, operations, IT, HR och finance.

Fakta:

  • Efterfrågan på Interim Managers är hög, men det råder en brist på kvalificerade interimsledare i flera länder, särskilt i Tjeckien, Tyskland, Italien och Schweiz.
  • Interimsmarknaden varierar i mognadsgrad, där Tyskland, Schweiz och Storbritannien ligger i topp.
  • Interim Managers är främst män, cirka 56,8 år gamla och har över 8,5 års erfarenhet av Interim Management.
  • Antalet kvinnliga Interim Managers ökar, men är fortfarande låg med ett genomsnitt på 14%. Polen, Frankrike och Storbritannien har det högsta antalet kvinnliga interimare.
  • De mest förekommande rollerna är general management, sälj, operations, IT, HR och finance.
  • De främsta industrierna som engagerar Interim Managers är mekanisk tillverkning, tillverkande industri, automotive, IT och hälsovård.
  • Förändringsledning och processoptimering är de vanligaste uppgifterna, följt av affärsutveckling, projektledning och general management.
  • Kunderna finns inom alla storlekar av organisationer där företag med mellan 100-1.000 anställda är den mes förekommande köparen. Majoriteten av kunderna är storföretag, SMEs samt familjeägda företag.
  • Interim Managers hittar huvudsakligen sina uppdrag genom sitt personliga nätverk (47%) och interimsleverantörer (32%).

De fem främsta utmaningarna som Interim Managers upplever är:

  1. Att hitta uppdrag: att hitta uppdrag och förbättra sin personliga marknadsföring för att öka synligheten och generera uppdrag.
  2. Digitalisering och AI: kunskap och erfarenhet inom digitala verktyg, AI, big data och att dra nytta av teknologier som ChatGPT för att optimera processer.
  3. Balans: att ha en sund balans mellan arbete och privatliv.
  4. Kris- och riskhantering: att hantera ekonomisk osäkerhet, risker och utmaningar samtidigt som man tillhandahåller effektiva lösningar för krishantering.
  5. Professionell utveckling och nätverkande: kontinuerligt lärande, utvidga sitt nätverk och hålla sig uppdaterad om branschtrender såsom AI och digitalisering.

Läs och ladda ner undersökningen här