Ninni Skagerfält, Interim HR Chef
Ninni Skagerfält, Interim HR Chef

Ninni Skagerfält är HR Director för Rexel Sverige sedan 2020, en roll som började som ett interimsuppdrag. Valet av en karriär inom HR drevs av hennes intresse för affären men med HR som verktyg för att påverka, utveckla och förbättra. I mer än 30 år inom HR har hon arbetat inom retail, offentlig verksamhet och telekom och nu inom elbranschen. Vi har pratat med Ninni om hennes erfarenheter av att både själv arbeta som Interim Manager och av att ta in en interimare när organisationen har specifika problem som inte kan lösas internt.

På frågan om hur HR utvecklas idag berättar Ninni att det generellt sett fortfarande är ojämnt i hur viktigt HR anses vara i organisationen. Det krävs en stor förändring för att förflytta HR från att fastna i sina egna processer till att se processerna som en möjlighet till förbättring och realisera affärens utveckling. Mycket har hänt de senaste 20 åren men det är långt kvar till att HR ses som en naturlig strategisk funktion som ingår i ledningsgruppen.

Rexel har använt sig av interimslösningar vid flera tillfällen, varför valde ni denna lösning?

”Det har varit av olika anledningar, som till exempel när vi behövt upprätthålla, utveckla och positionera en funktion under den tid som en permanent rekrytering pågår. I ett av de senaste fallen så tog det väldigt lång tid att hitta rätt person med rätt kunskaper och då var en interimslösning det självklara valet. Vid ett annat tillfälle tog vi in en Interim Manager som med ett seniort ledarskap kunde utveckla en funktion när vi gjort ett skifte inom ledarskapet. Vi visste inte riktigt vilken väg vi skulle gå och kunde fundera i lugn och ro medan interimaren ledde verksamheten. Ibland kan det vara så att man helt enkelt behöver en extra resurs som går parallellt för att avlasta eller driva ett projekt.

Jag tycker att vi ligger efter i Sverige när det gäller att ta in en extra resurs. Jag har själv arbetat som Interim Manager hos Telenor och gick jämte HR-Chefen för att driva förändringsprojekt medan HR-chefen skötte den dagliga verksamheten. Man får mycket för pengarna när man anlitar en Interim Manager, det kortar in förändringsprocesser och sparar därmed pengar. Jag tror att det kommer att bli alltmer vanligt med interimslösningar då det finns en stor osäkerhet på marknaden på grund av lågkonjunkturen.”

Idag har ni två interimare, vad är deras uppdrag?

”Ett av uppdragen är inom Supply Chain där vi hade ett stort behov av ett starkt ledarskap och en person som direkt kunde vara ’up and running’ i en verksamhet som är hårt ansatt. Våra distributionscentraler är navet i vår affär och det är affärskritiskt att de fungerar. På kort tid fick interimaren grepp om situationen och stabilitet runt personalen, han har fått sina medarbetare att må bättre och vara motiverade samtidigt som han har byggt upp tvärfunktionella samarbeten. Det handlar inte bara om vad man gör, utan hur. Han har skött det otroligt proffsigt och bra. När läget hade stabiliserats så fick uppdraget en mer strategisk agenda. Vi hade satt en tydlig agenda framåt för detta område med aktiviteter som behövde åtgärdas.”

Du har själv arbetat som interim HR-Chef, hur gjorde du för att förbereda dig inför ett uppdrag?

”Jag har alltid läst på så mycket om företaget och de jag ska arbeta närmast, läst årsredovisning, surfat på nätet och läst artiklar. För mig är det viktigt att förstå och se sammanhanget för affären. Man ska alltid visa respekt för det jobb som alla har gjort även om du ska in och förändra. Om man kan så ska man träffa VD för att ställa frågor och lyssna på vad han/hon berättar om verksamheten och vad de vill ha gjort. Jag tänker även på saker jag har gjort tidigare som kan vara användbara i just det här uppdraget. Första veckan lyssnar jag primärt in, det är viktigt att snabbt få en bild av hur organisationen mår.”

”Jag är nyfiken och drivs av att träffa nya människor, kunder, branscher och sammanhang. Det är det bästa med att arbeta som Interim Manager.”

Hur ska man tänka när man som uppdragsgivare ska ta in en interimare för första gången – vad är viktigt?

”Personlighet och hur personen kommer att fungera i kulturen, jag utgår från att de kandidater som presenteras har det ledarskapet, kompetenser och erfarenheter som krävs. Interimaren måste kunna bidra i företagskulturen. När jag arbetade som interimare var det viktigt för mig att ta reda på hur företagskulturen såg ut och hur jag kunde fungera i den. Det är bra om personen har varit i olika branscher och olika typer av företag. Men det viktigaste är att kunna leda och motivera i förändring. Jag tycker överhuvudtaget att personligheten blir allt viktigare i en rekrytering, inte de exakta kunskaperna.”

Att ha en bra balans mellan arbete och fritid blir allt viktigare, hur gör du för att få ny energi?

”Det är jätteviktigt att se till att man får ny energi, men man får inte fastna i timmar hit eller dit. Jag får mycket energi av mitt jobb, att vara delaktig och vara i ett socialt sammanhang. Min familj, vänner, nätverk, jobbet och träning är det som ger mig energi. Jag är inte typen som finner balansen via meditation eller yoga. Jag tycker om att träna explosiva sporter, nu tränar jag olympiska lyft och Crossfit! Tidigare tränade jag boxning och thaiboxning. För 15 år sedan var det ovanligt att kvinnor höll på med tyngdlyftning, men idag är det mycket vanligare, vilket jag tycker är så roligt att se. När man tränar måste man vara fokuserad, här och nu, och kan inte grubbla över jobbet.  Det är roligt att testa nya saker och träffa människor som jag annars inte hade träffat i andra sammanhang, bla via de volontäruppdrag jag har, man får nya tankar och ser världen på ett annat sätt. Jag älskar också att resa och då gärna till det gärna det genuina och lokala. Jag har jobbat mycket internationellt, vilket jag tror har bidragit till att jag tycker om att träffa o umgås med andra människor och gärna från andra kulturer, vilket ger mig massor av energi”.

Om Rexel:

Rexel erbjuder material för elförsörjning i alla typer av byggnader, i kommersiella fastigheter och privatbostäder samt inom tung industri och kraftbolag. I Sverige har verksamheten 770 anställda och globalt 26 000 anställda på 1900 platser i 24 länder. Ursprungligen var bolaget i Sverige två svenska familjeägda företag inom el som köptes upp av den franska koncernen Rexel.Inledningsvis drevs alla länder lokalt, men idag är verksamheten mer centraliserad. Som en expert inom professionell distribution av produkter och tjänster inom elbranschen hjälper Rexel sina kunder genom att erbjuda ett skräddarsytt och skalbart utbud av produkter och tjänster. Koncernen omsatte EUR 14,7 miljarder 2021.