Wim de Mulder, Partner, Accord Group
Wim de Mulder, Partner, Accord Group

”Interim Management uppstod i Nederländerna och är en välkänd lösning för företag i hela Beneluxområdet.”

Wim De Mulder har trettio års erfarenhet av marknadsföring, försäljning och allmän ledning, inklusive tolv år inom HR. Innan han började på Accord Group som partner i maj 2009 ledde han som Interim Manager många internationella förändringsprocesser, som till exempel, tillväxt för start-ups, M&A, expansion på nya marknader och strategiska analyser.

Wim startade sin karriär som affärsutvecklingschef på Hanes Brands Inc. och kom sedan till Mattel Toys som försäljningschef. Innan han började arbeta som Interim Manager arbetade han även som kommersiell chef för Universal Music Group.

Hur ser marknaden för Interim Management ut i Beneluxländerna?

”Interim Management uppstod i Nederländerna och är en välkänd lösning för företag i hela Beneluxområdet. Eftersom vi befinner oss mitt i ett stort paradigm där digitalisering och teknisk utveckling tvingar nästan alla organisationer att ställa om, växer efterfrågan på interima experter. Det finns en stor trend mot att arbeta mer självständigt och flexibelt, vilket innebär att fler och fler personer väljer en karriär som Interim Manager, så både efterfrågan och utbudet av Interim Management ökar.”

Vilka roller är mest efterfrågade?

”Den största delen av våra kunder är större och medelstora företag, och de flesta rollerna är inom ekonomi, HR, marknadsföring, förändringsledning och specialist/teknisk expertis. Den snabba digitala och tekniska utvecklingen har ökat efterfrågan på Interim Managers med erfarenhet av att driva förändring inom detta område. Vi har också sett ett ökat intresse från högre chefer som vill arbeta med interima uppdrag. Under Covid-19 stannade de kvar i sina fasta roller, men nu är de intresserade av nya utmaningar och ett mer flexibelt arbetssätt. Detta har också lett till ett ökat antal uppdrag då dessa nu vakanta roller måste tillsättas.”

Vilken typ av lösningar erbjuder ni?

  • Best Practice-uppdrag, där interimaren är mest framgångsrik i organisationer med fokus på att maximera resurser inom ett givet sammanhang (t.ex. operational excellens, kostnadsreducering eller expansion på nya marknader). Best practice managers kommer inte att påverkas av ett föränderligt affärssammanhang eftersom de fokuserar på nuet och gör det bästa av det. De integrerar tillgängliga best practice-modeller med syftet att optimera det funktionen och verksamheten. Deras åtgärder kommer att förbättra effektiviteten, minska kostnaderna och öka intäkterna.
  • Strategiska Utvecklingsuppdrag, där interimaren hjälper företag där den befintliga produkt‑/tjänsteportföljen och/eller arbetssätten har begränsad tillväxt och nya källor till värdeskapande behöver tas fram (t.ex. systemintegration, business cases, kundlojalitet, differentiering eller ekonomi). En strategisk interim utvecklingschef kan skapa och integrera nya affärsscenarier i en befintlig kontext. Åtgärderna syftar inte i första hand till att förbättra effektiviteten, utan till att förutse trender, utveckla nya produkter/tjänster eller marknader och maximera värdet för kunderna.
  • Transformationsuppdrag, där interimaren stöttar kunder där det nuvarande marknadserbjudandet riskerar att bli utdaterat. Transformational managers använder företagets befintliga kompetenser för att skapa nya affärsmodeller som ligger ännu närmare kundens önskan. Det handlar inte om att hantera ett sammanhang, utan om att skapa ett. På så sätt blir nya aktiviteter och tillväxtpotential synliga.

Vilka är dina tre bästa råd till en person som vill bli Interim Manager?

  1. Var en autentisk ledare
  2. Behåll ett kallt huvud i alla lägen
  3. Leverera resultat