Veronika Kaštovská har 25 års erfarenhet av executive search i Tjeckien och Slovakien och är partner hos AGIM (Accord Group Interim Management). AGIM grundades 2009 av Accord Group, som är den ledande aktören inom executive search i regionen. Veronika har varit på Accord Group sedan 1998 och på AGIM sedan 2010 och har en djup kunskap inom executive search, Interim Management och av att bygga ett företag i en ny bransch.
Då Accord Group såg ett ökande behov av interimschefer bland sina kunder bestämde de sig för att skapa ett företag och ta Interim Management till Tjeckien och Slovakien en helt ny marknad. Interim Management var fortfarande relativt okänt.
Hur har den tjeckiska och slovakiska Interim Managementmarknaden utvecklats under de senaste åren?
“Interim Management är inte moget här ännu, och vi behöver fortfarande utbilda våra kunder i vad det är. Ibland tror man att Interim Management är en synonym till krishantering, så alla andra delar av Interim Management måste betonas. Företag letar oftast inte aktivt efter interimschefer, man föredrar fortfarande heltidsanställningar. Det är inte vanligt att chefer arbetar som frilansare och man är i allmänhet inte öppen för att bli Interim Manager, främst på grund av osäkerheten. Men verksamheten växer, vilket också konkurrensen gör, även från våra grannländer som till exempel Tyskland. För närvarande har vi ett antal professionella interimare som arbetar inom olika industrier och som har en framgångsrik meritlista. De flesta av våra Interim Managers är verksamma inom finans, HR, som platschefer och inom produktion, samt inom krishantering som är ett hett ämne nu.”
Vad är fördelen med Interim Management?
“Kunderna kan engagera väldigt seniora personer som, till exempel, kan sätta upp strukturer och processer för rapportering. En Interim Manager har gjort exakt samma sak tidigare och har den kompetens och erfarenhet som behövs och kan till och med ha gjort det tidigare i rollen som CFO. Det är också kostnadseffektivt och kan till och med vara billigare än en permanent anställning eftersom man inte har fasta kostnader och man behöver inte säga upp någon. En interimare är mer fokuserad på uppdraget och behöver inte delta i internpolitiken vilket gör det lättare att fatta snabba beslut. Under uppdraget pratar vi med kunden och Interim Managern varannan vecka för att säkerställa att allt går enligt plan. Vi har en viktig roll mellan de två parterna.”
Kunderna kan engagera väldigt seniora personer som, till exempel, kan sätta upp strukturer och processer för rapportering
Veronika Kaštovská
Partner, AGIM, Tjeckien och Slovakien
Hur ser du till att du har en bra balans mellan arbete och privatliv?
“Jag har små barn och under Covid var det svårt att arbeta heltid och samtidigt hantera hemundervisningen. När Covid bröt ut fick jag panik, men insåg snart att jag kunde vara mer flexibel och planera mitt arbete efter situationen. Nu jobbar vi deltid hemifrån och deltid på kontoret. Det här sättet att arbeta hjälper mig att ha en bra balans mellan arbete och fritid.”