Markus Baltzers karriär präglas av att utveckla företag, som bland annat, en verksamhet inom en banbrytande virtuell träningsmodell för ledarskap. Med en stor erfarenhet av att engagera Executive Interim Managers har han värdefulla insikter både för företagsledare och Interim Managers.
En lång internationell bakgrund kombinerad med en strategisk och pragmatisk vision har gett Markus en genuin förmåga att engagera människor på alla nivåer. Starkt värderingsstyrd driver han affärer med fokus på win-win-lösningar och hans resa speglar en karriär byggd på anpassningsförmåga, kulturell förståelse och en passion för ledarskap. Med sina erfarenheter från globala chefsroller till innovativ ledarskapsträning fortsätter han att inspirera sina team med sitt engagemang för tillväxt och innovation.
Du har haft en spännande karriär. Vilka principer har guidat dig?
”Jag tror att det vi gör måste ha ett tydligt syfte. Framgång kommer från en klar vision, en genomtänkt strategi och, kanske viktigast av allt, att hålla fast vid värderingar som respekterar människor och främjar mångfald av idéer. Dessa principer har jag använt genom hela min karriär och justerat längs vägen. Det har gett goda resultat.”
Du har haft ledande internationella roller inom flera branscher. Kan du berätta om din karriär?
”Jag växte upp i Västberlin, en plats som det var svårt att resa ut från, men jag hade en stark vilja att utforska världen, lära mig språk och möta olika kulturer. Jag ville egentligen bli lärare men eftersom arbetsmarknaden för lärare var osäker valde jag i stället en kommersiell utbildning. Jag började inom lantbruksförsäljning, vilket tog mig till England, Frankrike, Skandinavien och Tyskland, och senare till Mexiko där jag fick mina första viktiga ledarroller. Därefter flyttade jag tillbaka till Tyskland och blev ansvarig för verksamheten i Turkiet innan jag tog större regionala roller i Tyskland och sedan VD-positioner i Frankrike och Polen.
Min karriär har präglats av många sammanslagningar och förvärv. Jag började på Schering, som senare blev en del av Hoechst, därefter Aventis och slutligen Bayer innan jag lämnade och gick tillbaka till Schering, som senare återigen köptes upp av Bayer.”
Vilken roll hade du på Bayer och hur utvecklades den under din tid där?
”Bayer var mitt hem under många år. Mina roller var väldigt varierande, särskilt efter att Bayer förvärvade Schering, där jag hade ansvar för bland annat Mellanöstern och Asien. Jag blev sedan chef för Region Europa 2 med ansvar för 90 länder i Afrika, Balkan, före detta Sovjetstater och Centralasien. Det var en spännande tid eftersom det var tillväxtmarknader och vår enhet var den snabbast växande inom Bayer. Senare flyttade jag till Frankrike för att leda Bayers läkemedelsverksamhet och därefter till Polen som VD för Bayer i Centraleuropa. Jag var också involverad i branschledarskap, bland annat som ordförande för den polsk-tyska handelskammaren och styrelsemedlem i Infarma, Polens läkemedelsförening.
Jag tycker att det är intressant att många av dessa företag började som kemiföretag, men sedan diversifierade sig och fokuserade på sina kärnkompetenser. Idag fokuserar till exempel Bayer på tre huvudområden: läkemedel, jordbruk och receptfria läkemedel. Trots att dessa områden skiljer sig åt, bygger de alla på vetenskap, innovation och framför allt förtroende hos patienter och konsumenter.”
Du är känd för din förmåga att integrera olika företagskulturer, särskilt efter förvärv. Hur gör du det?
”Det börjar med att lyssna och respektera lokala perspektiv. Jag anslöt mig aldrig till en ‘tysk klubb’ utomlands – i stället engagerade jag mig i varje kultur och lärde mig språket när det var möjligt för att förstå människor på djupet. Det visar engagemang och bygger förtroende, eftersom människor ser att du är en del av deras värld och inte en utomstående som tvingar på dem förändringar.”
Hur leder du förändring?
”Transparens är avgörande. Människor är av naturen skeptiska till förändring så det är viktigt att kommunicera tydligt och konsekvent. Jag försöker alltid att sätta upp milstolpar och svara öppet på frågor även om svaret ibland är att jag ännu inte har alla svar. Förtroende är grunden – du måste leverera på dina löften. Utan det lyckas sällan förändringsinitiativ.”
Kan du ge ett exempel från din erfarenhet av Executive Interim Management?
”Jag har upplevt ett enormt värde i att anlita Interim Managers. På ett företag behövde vi implementera ett nytt ERP-system inom jordbrukssektorn eftersom det befintliga inte längre var uppdaterat och kompatibelt. Vi saknade intern expertis så vi anlitade en interimsexpert som inte bara implementerade systemet utan också utbildade teamet och säkerställde en smidig övergång. Det är en klok investering, särskilt för affärskritiska projekt där en permanent anställning inte är nödvändig.”
Du är medlem i CE Interims Advisory Board. Kan du berätta mer om det?
”Jag träffade Bohuslav Lipovsky från CE Interim när jag var VD på Bayer Eastern Europe. Efter att jag lämnat Bayer anslöt jag mig till CE Interims Advisory Board vilket är mycket givande. Vi utvärderar projekt, analyserar om de är genomförbara, diskuterar strategier för att hitta nya kunder och engagerar oss aktivt på LinkedIn för att stärka Interim Managementbranschen. Jag representerar också CE Interim på branschevenemang, som Interim Managementkonferensen i Polen där jag talade om vikten av interkulturella kompetenser.”
Du leder ett unikt virtuellt träningsprogram inom ledarskap. Vad inspirerade dig till detta?
”Efter att jag lämnade Bayer startade jag mitt eget företag med fokus på consultning, coaching och ledarskapsträning. Jag samarbetade också med en av de ledande ledarskapsakademierna i Polen som då höll på att utveckla ett VR-verktyg för att ge en djup ledarskapsträning. Verktyget har varit en game-changer där deltagarna får träna på ledarskap i verklighetstrogna scenarier. Träningen kombinerar teori med praktiska övningar i en VR-miljö (helikopter och ubåt) och en avslutande debrief, vilket gör det lätt att överföra lärdomarna till arbetslivet. Responsen har varit överväldigande positiv.”
Hur kan den här träningsmodellen användas av Executive Interim Managers?
”Det är perfekt för interimare. VR-träningen bygger teamdynamik och förtroende vilket är avgörande för Interim Managers som snabbt måste anpassa sig och leverera resultat. Programmet ger en intensiv tvådagarsutbildning i ledarskap som deltagarna beskriver som en ‘wow-upplevelse’.”
Du verkar ha en bra balans mellan ditt arbete och privatliv. Hur går du tillväga?
”Jag älskar att utforska nya platser, ofta på cykel. För ett tag sedan cyklade jag från Berlin till Skandinavien och tillbaka. Jag tycker också om att läsa; Jag har läst ungefär 60 böcker i år. Mitt yrkesliv är tillräckligt socialt, så på min fritid uppskattar jag lugna stunder – oavsett om jag arbetar i min trädgård eller läser och njuter av ett glas vin.”
Och slutligen, var är hemma nu?
“Jag delar min tid mellan Berlin och Polen, som jag tycker är levande och fulla av underbara människor. Varje plats jag har bott på har haft sin egen charm, och jag är tacksam för varje upplevelse – det är svårt att välja en favorit!”


Läs mer om den virtuella träningen här: www.4results.team