Dr. Harald Linne, Atreus, Germany
Dr. Harald Linne, Atreus, Germany

Harald Linné är VD och medgrundare av Atreus, ett av de ledande interimsföretagen i Europa och Nordic Interims partner i Tyskland. Efter att ha arbetat som managementkonsult vid CSC och inom European Commission i Bryssel, blev han interim affärsenhetschef för det internationella företaget Nemetscheck Group, en leverantör av digitalisering inom byggbranschen. Han lyckades positionera företaget som nr 1 inom deras område i Tyskland, med fokus på förändringshantering, förändringsledarskap och att göra de europeiska dotterbolagen lönsamma.

”Det handlade alltid om ledarskapsfrågor och frågor om vakanta positioner. Hur och var hittar vi rätt kompetens?” Lärdomen att interim management verkligen kan driva förändring, rätt ledarskap och implementeringsstyrka ledde till att han och hans team grundade Atreus. Med 65 anställda och ett nätverk med cirka 14.000 interima ledare har Atreus en ledande position i Tyskland med uppdrag som sträcker sig från ren förändringshantering till VD-, CFO- och andra linjechefsroller.

”Interim management växer snabbt i Tyskland och efterfrågan på ledarskap i tider av förändring ökar stadigt. Att ha en projektledare eller linjechef som kan peka ut riktningen och genomföra övergången är efterfrågat. Men du kan inte uppnå någonting om du inte har ditt team bakom dig – ledarförmåga är mycket viktigt.”

Harald säger att det är viktigt att utbilda potentiella kunder om interim management och vad som är skillnaden från att engagera ett managementkonsultföretag. ”Du kan använda ett managementkonsultföretag om du har ett multimiljonbolag där du måste hitta en ny riktning, men vi erbjuder kompetens inom ledarskap och genomförande här och nu. Det är helt olika behov och lösningar.”

Atreus är en av grundarna till globalise, ett internationellt nätverk av interimsföretag. Internationella uppdrag bidrar till en stor del av Atreus omsättning, där mer än 10% kommer från uppdrag i t.ex. Frankrike, Italien, Kina och de skandinaviska länderna. “globalise är det bästa internationella nätverket inom vår bransch, men vår framgång är baserad på kvaliteten på våra medarbetare, deras engagemang, rådgivning och deras unika förmåga att hitta rätt interim manager.”

Interim managers måste ofta lösa stora organisatoriska problem och kriser där kompetens inom förändringsledarskap är den viktigaste lösningen. ”Naturligtvis måste interimschefen ha en stark kunskap om sin bransch och sin funktion, och vara överkvalificerad för rollen, men fortfarande inte så långt från verksamheten. Han eller hon måste kunna arbeta operativt och ha en can-do-attityd. Det är också viktigt att ha förmågan att engagera organisationen och få dem ombord. Förmågan att hålla sig lugn och hantera intressenter är också mycket viktig.”