Roberta Guinzoni, Partner, Nordic Interim Denmark
Roberta Guinzoni, Partner, Nordic Interim Denmark

Roberta har 15 års internationell ledarerfarenhet inom HR i olika branscher i både börsnoterade och PE-ägda investeringsfonder. Ursprungligen från Italien har Roberta byggt upp sitt liv utomlands och haft nyckelroller inom HR för globala företag som Walgreens Boots Alliance, Pandora och Flying Tiger Copenhagen. I dessa roller har hon haft möjlighet att skapa gränsöverskridande organisationskulturer, skapa och påverka talang- och utvecklingsteam och konsekvent arbeta med förändringsledning.

Innan hon började på Nordic Interim var Roberta Chief of HR på GANNI där hon ledde HR/HR-agendan för att stödja modemärkets globala expansion och transformation. Hon är en ambassadör för mångfald, jämlikhet och inkludering och har tidigare arbetat med B Corps-organisationer. Hon tar nu med sig denna expertis till sin roll som partner på Nordic Interim, och vi är mycket glada över att välkomna Roberta till det danska kontoret.

Berätta mer om hur din karriär har utvecklats

”Min karriärutveckling har präglats av en tidig start med olika jobbmöjligheter som gjorde det möjligt för mig att utforska mina intressen och hitta min väg. Jag har alltid tyckt att det är viktigt att prova nya saker och lära sig av dem; jag arbetade till exempel inom PR & eventhantering, turism och hotell samt utbildning i mina tidiga år medan jag studerade. Samtidigt njöt jag av att bo i olika städer och länder för att lära mig om nya kulturer och livsstilar.

Jag inledde min karriär inom HR genom att för många år sedan arbeta i Italien för en tjänsteleverantör inom utbildning och utveckling vilket hjälpte mig att inse att frigöra personers potential var rätt väg för mig. Eftersom jag alltid har tyckt att det är intressant att lära mig om nya kulturer bestämde jag mig för att ta ett jobb i London hos ett företag som då kallades “Alliance Boots”. Den rollen var en ovärderlig lärdom där jag arbetade i olika positioner inom talent management över hela Europa och USA och fick omfattande ledarskapsutbildning och utveckling.

2016 flyttade jag från London till Köpenhamn för att börja på Pandora med fokus på talent management i EMEA-regionen. Här arbetade jag i flera länder för att utveckla ledarskapsförmågor inom organisationen. Därefter började jag som HR-direktör på Flying Tiger där jag arbetade internationellt för att konsolidera marknader, bygga ledarteam och driva förändringsledning, kommunikation och medarbetarutbildning. Min nästa roll var som global HR-Direktör på Ganni, där jag ledde designen och strategin för den globala expansionen. Jag spelade också en central roll i att uppnå BCorp-certifiering med fokus på ledningsperspektiv och säkerställande av att BCorp-ramverket och företagets personalstrategi var i linje med regelverken med tonvikt på mångfald och inkludering. Jag stannade på Ganni i 3,5 år och börjar nu ett nytt kapitel på Nordic Interim i Danmark.”

Vad inspirerade dig att ta steget och bli partner på Nordic Interim?

”Flera faktorer inspirerade mig att ta det här steget, men den främsta anledningen var faktiskt min bakgrund inom internationell HR-management. Som tidigare HR-Direktör var jag involverad i många transformationsprojekt och har tidigare arbetat med och anlitat Executive Interim Managers själv, så jag är väl medveten om det värde de tillför en organisation i tider av utmaningar. Jag kan säga att jag har en god förståelse för de utmaningar som chefer och HR-team upplever när de försöker lösa problem och jag hoppas därför kunna vara en konkret hjälp och stöd för organisationer och erbjuda stark affärsförståelse med konkreta lösningar. Utöver det tror jag att Interim Management har en stor potential som karriärval för yrkesverksamma och en förstahandslösning för företag vars behov ständigt förändras och utvecklas. Sist men inte minst har jag känt till Nordic Interim under en tid nu och jag har alltid imponerats av deras snabbhet och precision i utförandet, det är en bra egenskap för en arbetsgivare!”

Hur har du nått dina mål?

”När jag tänker på mina karriärmål och val återgår jag till mina personliga värderingar; de hjälper mig att fatta beslut och vägleder mig över tid, både i mitt personliga och professionella liv. Människor och inkludering är kärnvärden för mig; det är därför jag har byggt en internationell livsstil där jag älskar att knyta kontakter med människor i olika länder och kulturer och bygga meningsfulla relationer. Dessutom är jag motiverad av äventyret och viljan att ta mig an nya utmaningar; jag vill ha ett livslångt lärande och jag är alltid öppen för nya möjligheter att förbättra mig själv, utöka min verktygslåda och min comfort zone. När jag reflekterar över min resa ser jag ett mönster, från mina första extrajobb till där jag är idag och mina värderingar de punkter som knyter ihop allt.”

Vem är du utanför arbetet och vad tar du med dig från ditt hemland?

”Jag arbetar mycket och jag älskar det verkligen, arbetet är en viktig del av den jag är. Utanför arbetet spenderar jag mycket tid utomhus och jag älskar att vandra och åka skidor. Eftersom Danmark är ett ganska platt land reser jag så mycket som möjligt för att åka skidor, att resa är min favorithobby. Som jag nämnde tidigare älskar jag att lära mig nya saker, det gäller också främmande språk vilket är en av anledningarna till att jag har bott på många olika platser. Från min italienska bakgrund tar jag med mig uthållighet och en god humor. Jag älskar ett gott skratt och att vara omgiven av energiska människor, även på jobbet, och självklart – mat! Jag är inte den bästa kocken men jag älskar att njuta av en god måltid med vänner och familj.”


#hr #nordicinterimdenmark #nordicinterim #interimmanagement