Teija-Marie Pierre, Interim Manager Communication
Teija-Marie Pierre, Interim Manager Communication

Teija-Marie Pierre är idag interim Commercial Support Team Manager för ett globalt företag inom frakt och logistik. Hon har en lång och bred erfarenhet från bland annat intern- och externkommunikation, varumärkesbyggnad, PR och förändringsledarskap. Med sin erfarenhet från många branscher och företag så som TomTom, LG Electronics och 4C Strategies, leder hon framgångsrikt förändring och effektivisering i sina interimsuppdrag.

Vi har pratat med Teija-Marie om hennes syn på ledarskap och hur hon säkerställer att hon har en bra balans mellan arbete och fritid.

Hur förbereder du dig inför ditt interimsuppdrag?

”Det viktigaste för mig inför ett uppdrag är att jag och uppdragsgivaren har samma bild av vad jag förväntas leverera. Nästa steg är en nutidsanalys av marknad, mål och verksamhet. När det är gjort synkar jag analysen med mina uppsatta mål för uppdraget. Jag avslutar med att göra en djupare analys av vilka resurser som finns och gör en plan därefter.”

Vilka 3 punkter är viktigast i ditt ledarskap?

  1. Tydlighet och ansvar – jag tror mycket på att sätta rätt förväntningar på både mig själv och de jag jobbar med. Vet man vad som förväntas av en tar man också ägarskap över sina uppgifter. På det sättet undviker jag att något faller mellan stolarna.
  2. Ett team som mår bra, presterar bra. Det är viktigt att skapa en bra kultur med högt i tak för att kunna samarbeta och trivas, vilket leder mig till den tredje punkten.
  3. Samarbete är en nyckelfaktor. Både inom teamet och mot andra avdelningar/bolag.

Vilka 3 punkter är viktigast i förändringsledning?

  • Lyssna in och gör research, samla fakta och data. Här ska det vara glasklart vad vi ska göra, hur vi ska göra det, när det ska göras och varför vi gör det.
  • Tydlig kommunikation under hela processen, både vertikalt och horisontellt.
  • Få med alla på tåget. Personer hanterar förändring olika. Det är viktigt att få med de personer som förändringen påverkar. Om de inte tror på det kommer inte heller förändringen bli bra.

Hur säkerställer du att du har en bra work/life balance?

”För det dagliga arbetet använder jag mig av Time Management. Jag arbetar mina kontrakterade timmar, och för att hinna med allt bryter jag ner stora uppgifter till delmål så att det blir tydligt vad som ska hinnas med under en dag eller vecka. Sedan avsätter jag tid för att göra det. Som interimare kommer jag alltid in med energi och en vilja att leverera då start-och stopptiden är given och det inte finns några surdegar. Det gör att mycket blir gjort och jag tar sällan med mig jobbet hem. Och i de fall jag gör det, är det för att det kommer idéer och lösningar, jag grubblar inte. Interim Management möjliggör verkligen en bra work/life balance för mig.”