Vi har pratat med Witre Manutan om vikten av marknadsföring för att nå framgång, speciellt i tider av osäkerhet. Witre Manutan har gått från att vara analogt till digitalt på kort tid mitt under rådande pandemi.
Vi har träffat deras Nordic Managing Director, Etienne de Terrasson, och deras Marketing Director Nordics, Daniel Collby, som började som interim Marketing Director via Nordic Interim.
Etienne berättar att han tidigare inte trott på konceptet ”interim”, men som genom Daniel har fått upp ögonen för vilken viktig lösning det kan vara att ta in en oberoende person direkt in i en tuff utmaning: ”En interimare ger resultat direkt. Jag hade tidigare uppfattningen att det tar lång tid för en interimare att komma in i verksamheten, men jag hade fel. Daniel är en wizard.”
Daniel Collby började sitt interimsuppdrag hos Witre Manutan i 2019 med uppdrag att förbättra och digitalisera marknadsföringen och förbättra effektiviteten som ett led i att öka försäljningen. Efter 8 månader börjar försäljningen slå all-time-high rekord och utvecklingen ser mycket positiv ut.
”Vi går igenom en stor digitalisering och förändring av företaget nu och det är oerhört viktigt att vi inte glömmer bort kunderna och att ta hand om dem, de har samma frågor som vanligt. Det är viktigt att veta hur de vill bli nådda av oss. För att nå hela vägen måste teamet tro på det vi gör och ha en gemensam bild framåt. Det finns en tendens att fastna i gamla vanor och inte arbeta lösningsorienterat. För mig är det en intressant lärdom att få teamet att byta synsätt.” berättar Daniel.
Att verksamheten känner till sina produkter, siffror och planen framåt anser både Daniel och Etienne vara avgörande för att nå de satta målen. ”Verksamheten visste inte svaret på dessa frågor och det var där vi behövde börja. Basics first. Tillsammans med teamet arbetar vi med en affärsplan för kommande 2 – 3 år.”
”Vi behöver lära oss vägen framåt, få med oss alla och måste kunna tillåta misstag också. När teamet säger nej måste man pusha dem till förändring och visa på resultat på ett peppande sätt. Man får inte vara en diktator.” säger Etienne.
”En interimare ger resultat direkt. Jag hade tidigare uppfattningen att det tar lång tid för en interimare att komma in i verksamheten, men jag hade fel. Daniel är en wizard.”
Daniel anser att en av fördelarna med att driva förändring som Interim Manager är att man inte behöver ta hänsyn till allas åsikter. ”Men det är viktigt att vara överens med sitt core team. Nu upplever vi en attitydförändring i företaget. Förut sa man blankt ’nej’ och att förändringen var omöjlig, men nu har man insett att det går att göra saker snabbare och effektivare och därmed nå framgång.”
En annan fördel med en Interim Manager är att man inte kommer in i en verksamhet för att göra karriär, utan kan fokusera helt på uppdraget vilket garanterar ett resultat. En interimare utgör inget hot mot organisationen och kan vara tydlig och ärlig på ett annat sätt än anställda kan. Tidigare framgångar, motgångar och arbetssätt, vad som har fungerat och inte, ger en stabilitet och trygghet.
Verksamheten behövde se resultat direkt och en rekryteringsprocess för en permanent Nordic Marketing Director hade tagit för lång tid. ”En interimare har samma driv som en fast anställd, men mer erfarenhet och fokus. Daniel har infört professionalism mycket snabbt. Som chef kan du luta dig bakåt och lita helt på personen som rapporterar helt utan hänsyn till internpolitik och kan analysera funktionen med nya ögon.” säger Etienne.
Vi frågade Daniel hur man snabbt kommer in i en organisation och skapar förtroende: ”Man måste vara tydlig med vad man kan och inte kan, inte spela ett spel och låtsas att man vet allt. Att lära sig produkterna och visa att man tror på detta är jätteviktigt. Det är nödvändigt att säkerställa att teamet förstår affären och arbeta tillsammans med dem. För mig är det lätt att arbeta med nya personer, jag har en bred erfarenhet med en stark grund som konsult. När jag kom in fick jag tre dagar på mig att göra en analys som vanligtvis tar tre veckor. Vi har gjort många effektiviseringar och har bl.a. kortat ner förberedelserna för kampanjer från 9 veckor till 1-2 dagar och vi har drastiskt förbättrat vår SEO m.m. Pga. Covid-19 har vi förlorat tid och ligger efter i tidsplanen, men är kvar på banan. Vi har även tittat på resultaten vi har nått hittills, det är viktigt att visa på framgång och även lära av tidigare misstag. Nu har vi en bra startposition för Q3.”
Daniel går nu in i en permanent roll och vi frågade Etienne varför man valt denna lösning: ”Daniel har varit väldigt framgångsrik och är en mycket bra ledare för teamet. Med sin bakgrund från digital marknadsföring har han gjort samma resa tidigare, har kapacitet och en bra magkänsla. Han passar bra in i vårt team. Att få honom ombord permanent är ett lyckokast.”
Daniel berättar att han vill fortsätta resan och se förändringen och resultatet tillsammans med teamet: ”Det här sätter grunden för hela verksamheten. Det har gått lite saktare än jag hade förväntat mig, men vi är på god väg. Vi står nu inför en nystart och jag är övertygad om att vi kommer slå många förväntningar.”
Fakta Witre Manutan
Witre Manutan är ett av Europas ledande företag inom arbetsplatsutrustning med drygt 2 000 anställda i 17 länder. Den nordiska verksamheten befinner sig mitt i en stor förändring/turnaround där hela verksamheten, med fokus på marknadsföring, ska digitaliseras. Deras största kunder finns inom lager, industri och kontor, vilket haft sina utmaningar 2020.