Pedro Rugeroni, Interim Finance Manager
Pedro Rugeroni, Interim Finance Manager

Pedro Rugeroni är en erfaren interim Finance Manager med en imponerande och mångsidig internationell karriär. Han började som revisor och konsult på Arthur Andersen där han byggde en stark grund inom financial control och strategiskt affärsstöd. Hans karriär har tagit honom genom flera branscher – reklam, IT, public servicemedia och hotellbranschen – där han flera gånger lett finansiella transformationer och stöttat omstrukturering av företag. Han har samarbetat med både stora offentliga institutioner och privata företag, och hjälpt dem att navigera genom organisatoriska förändringar och förbättra deras prestationer. Som Interimschef är hans uppdrag att stödja företag under förändringsperioder genom att stabilisera verksamheten och bygga plattformar för långsiktigt och hållbart värdeskapande.

Vi har pratat med Pedro om hans senaste uppdrag som Interim Finance Manager på BEWI Portugal, ett företag som levererar hållbara lösningar inom förpackningar, komponenter och isolering – med cirkulär ekonomi som ledstjärna. Projektet genomfördes i samarbete med Valtus Alliances partners Epunto i Spanien och Nordic Interim i Sverige.

Kan du beskriva situationen på BEWI när du kom in som interim Finance Manager?

”När jag började mitt uppdrag hade BEWI Portugal nått en kritisk fas där flera viktiga finansiella områden behövde utvecklas. Företaget hade haft utmaningar med att hålla deadlines för finansiell rapportering och kommunikationen mellan det lokala teamet och huvudkontoret behövde stärkas. Vid tillfället använde man två olika redovisningsbyråer som stöd för olika områden, vilket skapade viss komplexitet i informationsflödet och datakonsistensen. Mitt fokus låg på att skapa tydlighet, effektivisera processer och stötta teamet i att anpassa de lokala processerna till koncernens krav.”

Vilka initiala åtgärder vidtog du för att identifiera och lösa utmaningarna?

”Mitt första steg var att förstå företagskulturen – både inom det portugisiska dotterbolaget och på koncernnivå – för att identifiera operativa gap och kommunikationsnyanser. Det stod snabbt klart att mycket av det operativa kunnandet fanns hos dotterbolaget och det var avgörande att den lokala kunskapen blev erkänd och utnyttjades på rätt sätt. Att bygga ömsesidigt förtroende och en tydlig bild av förväntningar var centralt för att skapa ett fungerande samarbete.”

Hur gick du till väga för att stabilisera den finansiella situationen?

”Transparens och konsekvens var kärnan i vårt arbete. Ett av de första stegen var att etablera en korrekt finansiell rapportering och justera balansposterna för att återspegla företagets verkliga ekonomiska läge. Parallellt införde vi strukturerade processer för finansiell planering, inklusive budgetkontroll, prognostisering och KPI:er. Dessa verktyg skapade synlighet kring prestationerna och kunde bättre stödja ekonomiska beslut. Vi förstärkte även ERP-systemet för att förbättra de dagliga finansrutinerna.”

Vilka förändringar gjorde du ur ett operativt perspektiv?

”Operativ optimering var ett viktigt fokusområde. Det fanns möjligheter att förbättra internkommunikationen och minska onödig komplexitet i rapporteringsprocesserna. Teamet i Portugal var engagerat men arbetade under stor press, så det var viktigt att genomföra förändringar steg för steg och i samverkan. Tillsammans förenklade vi arbetsflöden, tydliggjorde ansvar och skapade effektivare strukturer. Till exempel ordnade vi så att externa konsulter var mer närvarande på plats vilket hjälpte dem att få en djupare förståelse för företagets sammanhang och främjade ett mer produktivt samarbete.”

Hur skulle du beskriva din ledarstil i rollen som interim Finance Manager?

”Som Interim Executive Manager tror jag på att agera beslutsamt men med respekt. Min ledarstil bygger på tydlig kommunikation, praktiska lösningar och aktivt samarbete med det befintliga teamet. Jag strävar efter att snabbt skapa stabilitet men alltid med ett långsiktigt perspektiv. I uppdrag som detta är det viktigt att stödja det lokala teamet, ge dem verktyg att växa och förbereda organisationen för framtiden.”

Inkluderade ditt uppdrag även ansvar utöver ekonomi?

”Ja, absolut. Även om finansiell stabilisering var fokus så omfattade rollen också till viss del ansvar för HR, IT och administration på lokal nivå. Dessa områden är tätt sammankopplade och genom att stötta dem gemensamt kunde vi säkerställa att den övergripande verksamheten förblev samordnad och fungerande under förändringssperioden. Det var viktigt att upprätthålla kontinuitet och bygga en motståndskraftig struktur för framtiden.”

Vilka är de mest framgångsrika resultaten från ditt uppdrag?

”Jag är stolt över det partnerskap vi byggde mellan dotterbolaget och koncernen och över hur det lokala teamet svarade på förändringarna. Tillsammans lyckades vi avsluta bokslutet för 2023 och 2024, få den finansiella rapporteringen på rätt spår och implementera goda planeringsverktyg för framtiden. Kommunikationen förbättrades avsevärt, och vi lade en grund som möjliggjorde rekryteringen av en permanent Finance Manager. Jag känner mig nöjd med att ha genomfört en detaljerad överlämning som säkrade fortsatt kontinuitet efter det att jag lämnade BEWI.”

Vilket råd skulle du ge till företag som överväger att anlita en Executive Interim Manager?

”Mitt råd är att agera proaktivt. Ofta söker företag stöd först när problemen blivit akuta. Men Interimschefer kan tillföra mycket värde redan tidigare när tecken på ineffektivitet eller otydligheter börjar märkas. Vi bidrar med ett nytt, oberoende perspektiv och fullt fokus på att hjälpa organisationer ta sig igenom specifika utmaningar och förbereda sig för en starkare framtid. Det finns alltid en väg framåt – särskilt om man agerar i tid.”

Pedro Rugeronis uppdrag på BEWI Portugal visar hur Executive Interim Management kan hjälpa företag att skapa klarhet, förbättra kommunikation och förbereda grunden för tillväxt. Genom nära samarbete, tydlig strategi och omtänksamt ledarskap kunde BEWI stärka sin ekonomiska struktur och operationella effektivitet. Resultatet av uppdraget har gett företaget en stark plattform för fortsatt utveckling – och är ett utmärkt exempel på hur Interim Management kan stärka både människor och verksamhet.

#InterimCFO #Epunto