Morgan Christofferson har nyligen avslutat uppdraget som Interim Operations Director hos Sodexo. Vi har pratat med honom om hans karriär och hans erfarenheter som Interim Manager.
Morgan, kan du berätta varför du har valt en karriär som Interim Manager?
Efter drygt 20 år som linjechef ville jag prova någonting annat. Jag har alltid tyckt om att driva konkreta uppdrag med tydliga projekt, gärna med komplexa förändringar. Det var dags att dela med mig av mina kunskaper och leda team när det stormar. Att se mönster i kaotiska situationer har alltid varit min styrka och jag arbetar alltid utifrån kundens värderingar, vare sig det handlar om att skala ner det som kostar pengar eller att driva affärskritiska projekt, det viktiga är att generera värde. Jag har själv engagerat interimare och har sett att de har kul!
Du har en bred bakgrund från skogsindustri, livsmedel och servicetjänster, kan du dela med dig av dina erfarenheter?
Jag började min yrkesbana inom SCA där jag var Product Group Manager för FMCG i Norge, Sverige och Finland. Efter en tid inom sälj och marknad kom jag 1998 till CandyKing som VD som var i en stark tillväxt. Efter 10 år sålde vi bolaget till ett Private Equityföretag och jag klev av, det var dags för något nytt. Min nästa roll var som COO för Selecta som säljer kaffemaskiner och automater till bland annat tunnelbanan. När en ny koncernchef kom fick jag rollen som VP Sales & Marketing Nordics & Baltics.
När jag beslutade mig för att bli Interim Manager 2012 så hyrde Selecta direkt in mig under den tiden som de sökte en ny permanent rollinnehavare.
Genom mina egna kontakter fick jag mitt nästa uppdrag på Fazer Food Service som Commercial Director. Samma dag som jag började, började även en ny VD och jag hjälpte honom att sätta upp strukturer och skapa ordning. Jag tog senare rollen permanent, men när det blev för mycket förvaltning så ville jag tillbaka till interima uppdrag igen och fick direkt ett uppdrag av Fazer att leda försäljningen till Compass Group. Fokus låg på att strukturera upp det så att vi fick igenom affären enligt den europeiska lagstiftningen. Jag blev sedan kvar inom företag som interim Growth & Retention Director för att jobba med hur vi skulle bygga upp och växa marknaden, vilket bland annat innebar att coacha ledningsgruppen, göra om försäljningsorganisationen och rekrytera in min efterträdare.
Du har precis avslutat en roll som interim Operations Manager för Food inom offentlig marknad hos Sodexo, vad var ditt uppdrag?
Affärsområdet riktar sig mot skolor, förskolor och äldrevård med 450 anställda och en halv miljard i omsättning. Sodexo hade utmaningar med ett kontrakt där man förlorade pengar och det var en komplex utmaning att får ordning på det. Det var även relativt nya chefer inom affärsområdet som behövde stöttning och jag arbetade mycket med att stabilisera teamet och skapa lugn.
Kan du berätta vad det viktigaste är när man kommer in i ett företag som Interim Manager?
Förändringsledarskap är det absolut viktigaste, man måste vara ärlig, våga vara öppen med vad som inte fungerar och vara neutral mot åsikter och internpolitik. Man ska vara nära organisationen, stötta och visa varför man gör förändringen och varje persons betydelse i denna. Tydliga prioriteringar och att skapa en ”vi-känsla” är viktigt. Det är roligt att vara interimare och jag tror att min glädje smittar av sig och teamet känner att det är kul när det händer bra saker och man är framgångsrik.
Jag är väldigt engagerad i mina uppdrag och medarbetare och det är alltid en liten sorgeprocess att lämna. Man gör ju jobbet ”på riktigt”, är engagerad och nära teamet. Man kan inte bara glida på ytan utan köra ända in i kaklet!
Du har själv använt dig av Interim Managers, vad är fördelen för ett företag att använda sig av Interim Management?
Man får på så sätt in en mycket erfaren och överkvalificerad person som förstår utmaningarna. Det är värdefullt med en blick och reflektion utifrån. En interimare är snabbt på banan, saker händer direkt och gamla sanningar ifrågasätts. Ofta är det så att organisationen vet vad som behövs göras men ingen har tagit tag i det. Organisationen är alltid mycket kunnig men har kanske inte haft kraft eller energi. Med en interimare får man en katalysator som ser sakerna i ett sammanhang, sätter prioriteringar och genomför det som måste göras.
Vad ska du göra nu när du har lämnat uppdraget på Sodexo?
Nu ska jag åka skidor i Åre och alperna! Jag kan verkligen rekommendera Sella Ronda i italienska Dolomiterna. Det finns flera skidorter och man kan åka runt hela berget i samma liftsystem. Maten där är fantastisk, både typisk bayersk och italiensk mat och priserna är rimliga.