Jonas Broms är en mycket erfaren CIO/IT-chef med en lång interimskarriär bakom sig. Genom Nordic Interim engagerades han 2020 av Twilfit som IT- och Logistikchef, ett uppdrag som visade sig bli än mer komplext när Covid-19 bröt ut.

Hans karriär inom IT började när han under sina studier på KTH arbetade på en livsmedelsbutik som blev uppköpt av ICA, och genom sin chef fick han fortsatt anställning inom deras IT-avdelning. Att få nya utmaningar genom sitt nätverk är en röd tråd i hans karriär, liksom att driva förändring inom IT.

På ICA:s IT-avdelning arbetade han med programmering och systemintegration och gick snabbt från teknisk projektledning till gruppchef. Efter sju år ville han prova på något nytt och kom via en vän till Taxi Stockholm som teknikchef och senare IT-chef.

”Taxi Stockholm och Ica liknande varandra på så sätt att ICA ägdes av ett köpmannaförbund och taxibolaget av en intresseorganisation. Båda verksamheterna är i lågmarginalbranschen och är extremt beroende av att IT fungerar, alla IT-störningar påverkar direkt.”

Axfood uppdatera hela deras IT system

Efter nästan fem år på Taxi Stockholm blev han kontaktad av en före detta kollega från ICA som nu arbetade på Axfood. Här klev han in i rollen som systemchef med ansvar för koncerngemensamma system. Axfood bildades av ett antal mindre bolag och man konstaterade att hela systemfloran var föråldrad, saknade synergier och utan möjligheter att byggas vidare på. Man behövde starta om från början och byta ut allt.

”Vi införde SAP som affärssystem för en stor del av kärnverksamheten. Programmet varade i tio år innan allt var klart och implementerat. Anledningen till att det tog så lång tid var att vi behövde kartlägga systemen, kvalitetssäkra och skapa förutsättningar för att lyckas. Först efter två år kunde vi börja med själva implementeringen. Fokus låg på att inte påverka den löpande verksamheten. Jag hade många kontaktytor i de olika verksamheterna vilket var jätteroligt. Det hände någonting hela tiden och grupperingar ändrades vilket i sin tur ledde till att IT-systemen behövde ändras.”

När SAP-implementationen började närma sig slutet kände han att motivationen sjönk och han kom fram till att det berodde på att han inte behövdes längre, teamet fungerade så väl att han hade jobbat bort sig själv. Han tog över driftsenheten men utmaningarna saknades och han konstaterade att det var dags att röra sig vidare.

Efter att ha funderat på nästa steg insåg han att spänningen låg i att driva förändringar och inte veta var han skulle vara inom ett år. Att arbeta interimt kändes spännande och inom ett par månader fick han en roll som var som klippt och skuren för honom, interim Gruppchef IT hos Retail & Brands. Bolaget ägde flera varumärken och en del butiker på NK. Man hade länge kämpat med lönsamheten och nu skulle alla system bytas ut. Efter tre månader ändrade sig dock ledningen och alla bolag skulle förberedas för försäljning och IT delas upp på tre bolag. När uppdelningen var klar valde Jonas att gå vidare.

Känslan att en interim karriär var rätt för honom bekräftades, han ville göra det som var roligt, driva förändring, se konkreta och långsiktiga resultat som är mätbara.

Twilfit IT och Logistik

Nästa uppdrag var för Twilfit som hade blivit uppköpta av det danska bolaget Change of Scandinavia. Uppdraget var att som interim IT- och Logistikchef säkerställa att de nya ägarna kunde ta över verksamheten med ett gemensamt IT-system. Efter bara ett par veckor kom Covid-19 och man stod inför helt nya utmaningar.

”Twilfit hanterade det ypperligt. Organisationen var redan på tårna då man hade varit nära en rekonstruktion. Kulturen var mycket lösningsorienterad och under ett mycket gott ledarskap av Otto Drakenberg. Det fanns en enorm energi trots att man visste att många skulle sägas upp. Vi kunde inte träffas pga. Covid-19 så tidsplanen ändrades hela tiden. Det var komplicerat att samarbeta med de nya ägarnas IT-avdelning i Polen då vi låg i olika faser, det krävdes mycket guidning. I slutändan blev det riktigt bra och vi rullade ut en egen kassalösning i Sverige. Jag säkerställde att försäljningsorganisationen förstod systemet och stöttade dem i att bli kravställare mot IT-organisationen.”

När uppdraget var slutfört arbetade han under en period med mindre parallella projekt men blev snart återigen kontaktad av Retail & Brands som nu behövde hjälp med Polarn o. Pyret som var inne i en försäljningsprocess. IT-chefen fokuserade helt på detta och behövde stöttning med den dagliga verksamheten vilket Jonas gjorde på halvtid.

Inte långt därefter hörde Otto Drakenberg av sig igen och behövde hjälp med Moment Group, verksamma inom nöjesbranschen. Koncernen med tre affärsområden hade en spretig profil och stod inför en rekonstruktion där Covid-19 gjorde allt än mer komplext.  Ottos uppdrag vara att rädda bolaget och efter rekonstruktionsarbetet fanns finansiering för att göra de nödvändiga förändringar som krävdes inom IT. IT hamnade hos CFO som inte hade möjlighet att fokusera på projektet vilket ledde till att de inte kunde driva förändringen. Det fanns stor potential för synergier mellan bolagen och Jonas fick nu i april uppdraget att se över de förbättringar man bör göra under 2021 och hur IT-funktionen ska arbeta i framtiden. Jonas började sitt uppdrag med att intervjua anställa om vad de behöver från IT och rekommendera en lösning till ledningen. Han kommer även att driva ett antal förbättringsåtgärder.

När tycker du att man ska engagera en Interim Manager?

”När man behöver bevisad erfarenhet av att driva igenom förändringar och nå snabba resultat så är det bra att ta in en interimare som har gjort samma resa framgångsrikt flera gånger tidigare. Det är en stor skillnad mellan att ta in en konsult och att ta in en interimare, då interimaren tar ett operativt ansvar i en linjeroll.”