Jon Skjørshammer, Partner,
Jon Skjørshammer, Partner,

Jon Skjørshammer är en ledande auktoritet i Norge inom omstrukturering och insolvens. Han arbetar med lokala och internationella klienter i finansiella omstruktureringar, avtal av skulder, konkurser och ger råd till borgenärer, aktieägare, investerare, ledningar och styrelser. Han har varit verksam som ordförande i flera skuldöverenskommelsekommittéer samt som konkursförvaltare i många av Norges största och mest komplexa fall.

Jon började sin karriär som biträdande jurist på en advokatbyrå specialiserad på konkurser där han fick en omfattande erfarenhet inom området. 1990 kom han till Selmer AD där han byggde upp deras insolvensavdelning och under sina 26 år där delade han sin tid mellan insolvens och omstrukturering och utvecklade samtidigt ett starkt intresse för rådgivning och att hjälpa företag i svåra situationer. Under åren har han varit involverad i stora fall och agerat rådgivare till styrelser, speciellt under den ekonomiska krisen i Norge på 1990-talet då många banker stängdes och han arbetade mycket med att stänga ner banker, hantera obetalda lån och sälja av tillgångar. Samtidigt engagerade han sig i affärsjuridik och rådgivning och är idag är han partner i en mindre boutique-firma, Langseth Advokatfirma DA, som specialiserar sig på insolvens.

Kan du förklara hur processen för en omstrukturering ser ut?

”Processen för omstrukturering börjar med att analysera varför det råder en insolvens. Det innebär att fatta kritiska beslut om vilka åtaganden som ska prioriteras och formulera en kassaplan för den dagliga verksamheten. Det initiala fokuset ligger på att bedöma kassasituationen för att avgöra om det finns tillräckligt med medel för att uppfylla företagets förpliktelser. Om kassan är otillräcklig är det viktigt att identifiera de underliggande orsakerna och arbeta nära med CFO och ledningsteamet för att åtgärda problemen.

Att bygga förtroende är avgörande, särskilt när man har att göra med klienter som har obetalda kunder. Det är viktigt att etablera en relation med kunden och tydligt kommunicera att avsikten är att hjälpa dem snarare än att stänga deras verksamhet. Ärlig och transparent kommunikation hjälper till att få ett gott samarbete.

Metoden för en omstrukturering innebär att man har en djup förståelse för affärsgrunderna och personernas tänkesätt. Det kräver ofta att man besöker och analyserar alla aspekter av verksamheten. Till exempel, i fall som handlar om restauranger eller detaljhandel kan det innebära att minska och slå ihop olika enheter för att nå betydande besparingar och effektivisera verksamheten. Genom att noggrant undersöka situationen och genomföra nödvändiga förändringar syftar omstruktureringsprocessen till att stabilisera företaget och leda det till återhämtning.”

Vad är viktigast under en omstrukturering?

“Den mänskliga faktorn är mycket viktig. En omstrukturering är starkt personorienterad och ofta har man omotiverade team. Man måste tillföra ny energi, idéer, hopp och hitta korrekt information eftersom den initiala informationen från företag i kris ofta är skev så man behöver spendera tid med organisationen för att se hur situationen verkligen är. Ett annat viktigt steg är att se till att man har en bra teamdynamik. Börja med ett litet men kompetent team, addera fler medlemmar när det behövs och förlita dig på interna kompetenser när det är möjligt.

Man behöver även hitta positivt inställda borgenärer som kan leda vägen, vilket gör andra borgenärer mer villiga att också förhandla. Det är även avgörande att upprätthålla kassahanteringen under omstruktureringen för att driva en turnaround. Om kassan är otillräcklig och situationen är ohållbar kan en konkurs vara nödvändig, men verksamheter med potential kan ofta startas om som en ny juridisk enhet. En turnaround kräver rationella beslut och det är en av anledningarna till att man bör ta in en extern expert som kan tillföra den nödvändiga expertisen och objektiviteten. En Interim Manager behöver vara medveten om och förstå intressenternas agenda, såsom aktieägarintressen, och hur de påverkar initiativen. Interimare navigerar ofta detta bättre än en intern resurs. En interim måste också bygga förtroende genom att ställa frågor utan att vara anklagande.”


#juridik #omstrukturering #