Søren Thimmer
Søren Thimmer

Vi har talat med Søren Thimmer, en erfaren Transformations- och Programchef, för att få ta del av hans insikter om att driva framgångsrika turnarounds. Med en internationell och kommersiell bakgrund från ISS A/S, Plus Truck Rental och A-2 A/S, är Sörens metoder djupt förankrade i hans kärnvärden: resultat, optimism och integritet med ett starkt fokus på kund- och intressentperspektiv.

Søren började sin karriär som strategi- och förändringsledningskonsult på Accenture. Han gick sedan vidare till roller såsom CFO och affärsutvecklingschef i vilka han ledde komplexa förändringsprojekt. I sin senaste roll som Transformations- och Programchef på ISS A/S var Sören den självklara ”troubleshootern” som drev storskaliga internationella transformationer och turnarounds.

Vilka är de första stegen ett företag bör ta när det startar en transformationsprocess?

”Man behöver identifiera vilken typ av transformation som krävs och förstå vad man vill uppnå samt det underliggande problemet. När man driver en transformation måste man fråga sig själv vad man är på väg att förändra. Är man i överlevnadsläge eller går det bra men man behöver flytta verksamheten strategiskt? Det krävs en något annorlunda angreppsätt beroende på om det är en operativ eller strategisk förändring. Det viktigaste är att VD fortsätter driva verksamheten och prioriterar sin del i transformationen, vilket självklart även gäller andra ledare i företaget. Om kompetensen för att leda en transformation eller turnaround saknas internt är det viktigt att få extern hjälp genom att engagera en Executive Interim Manager eftersom någon behöver ta det övergripande ansvaret för förändringen, sätta prioriteringar, ansvarsområden, uppföljning, etc. För att lyckas med en stor transformation är det avgörande att vara så transparent som möjligt och kommunicera regelbundet.”

Hur leder man en turnaround och kommunicerar transformationsstrategin till anställda, kunder och andra intressenter på bästa sätt?

”Det är viktigt att lyssna på människorna i organisationen och på kunderna. Du behöver inspirera dina kollegor, skapa hopp och engagemang genom att vara ärlig och öppen och förklara varför förändringen behöver ske och hur det kommer att vara när den är genomförd, samt allas del i den. Sätt tydliga milstolpar och var medveten om de olika intressenterna och hur du kommunicerar med dem. Tala till hjärtat och inte bara till huvudet. Berätta historier som kopplar samman syfte och människor. Det är omöjligt att vinna alla, men du behöver vinna över interna och externa influencers. Var flexibel, saker förändras alltid under vägens gång.”

Vilka är de typiska utmaningarna som företag möter under implementeringsfasen av en transformation och hur kan de undvika dem?

”Den största fallgropen är att tro att transformationen nästan är klar så snart du har satt strategin – det finns mycket arbete kvar att göra! Försök inte att planera långsiktiga detaljer, du behöver vara agil och flexibel samtidigt som den dagliga verksamheten måste fortsätta att fungera. Det är just därför det är viktigt att ha en dedikerad ledare för större transformationer. En annan fallgrop är att inte fatta beslut, du måste kunna ta tuffa beslut snabbt beroende på vad som är bäst för verksamheten på kort och lång sikt.”

Vilka är de viktigaste delarna i en framgångsrik turnaround?

”En framgångsrik turnaround kräver noggrann planering, beslutsamma åtgärder och ett tydligt fokus på de nyckelområden som ger störst effekt. Här är de viktigaste punkterna att tänka på när man driver en turnaround:”

  • Definiera uppdraget och fokusera på att få effekt: Identifiera rätt uppdrag och fokusera på områden som verkligen gör skillnad. I en turnaround ska man prioritera de fyra C:na: Cash, Cost, Customers och Communication.
  • Förstå roten till problemet: Problemen har oftast funnits ett tag och är kända för organisationen, om det inte är en extern händelse. Bedöm den ekonomiska situationen och identifiera det verkliga problemet. Avgör om företaget är i omedelbart överlevnadsläge eller står inför långsiktiga utmaningar. Undvik att överanalysera – agera! VD måste säkerställa att rätt ledningsteam och kompetenser för uppgiften finns tillgängliga.
  • Balansera affärsledning och insatser för turnarounden: Under en tuff operativ turnaround är det lätt att bara fokusera på krisen och glömma bort den dagliga verksamheten. Håll balansen, hantera både affären och omställningen och förbered för de möjligheter som finns efter transformationen. Medan de fyra C:na hjälper företaget att överleva, behövs andra strategier för att blomstra efteråt.
  • Experimentera för att testa idéer och ta reda på vad som fungerar. Det är en utmärkt katalysator för att engagera organisationen, skapa synliga resultat och leda verksamheten in i nästa fas.
  • Tydliggör roller och ansvarsområden: Definiera tydliga roller för både affärsverksamheten och transformationsprocessen. Att engagera en Executive Interim Manager är fördelaktigt jämfört med att engagera en konsult, eftersom interimaren arbetar i organisationen och direkt samarbetar med ledningsteamet och tar operativa åtgärder snarare än att bara erbjuda externa råd.
  • Engagera alla intressenter: Du kan inte göra det ensam. Engagera hela organisationen och säkra att du har stöd. Avsätt nödvändiga resurser för transformationen. Beroende på situationen bör du involvera kunder, leverantörer och andra externa intressenter för att säkerställa stöd och samordning.
  • Var beredd på möjligheter: Ställ frågan ”Vad kommer att göra oss framgångsrika?” såväl som frågan ”Vad kommer att sänka oss?”. Var vaksam och redo att agera när möjligheter uppstår.