Jan Dekempe är en resultatorienterad Senior Finance Executive med omfattande internationell erfarenhet av att leda globala och regionala finansteam för ledande multinationella företag inom kemikalier, tillverkning och logistikindustrier. Han har lång erfarenhet av förändringsledning och har lett flera stora omstrukturerings- och snabba tillväxtprojekt. Nyligen lämnade han sin roll som CFO/VP Logistics & Services på A.P. Moller Maersk i Danmark, där han säkerställde att rätt team, strukturer och KPI:er fanns på plats för att möjliggöra en snabb tillväxt. Inom tre år hade de ökat verksamheten med 250% med en exceptionell EBIT-marginal.

Du har en imponerande bakgrund som Senior Finance Executive med lång erfarenhet av att leda globala och regionala finansteam för multinationella företag inom olika branscher. Kan du berätta mer om dina erfarenheter och de projekt du har varit involverad i?

”Genom hela min karriär har jag lett många förändringsinitiativ, stora omstruktureringsprojekt och tillväxtprojekt. Ett exempel var när jag ledde ett omstruktureringsinitiativ för ett företag i USA som var nära konkurs med en förlust på 37 miljoner dollar. Trots stora utmaningar, inklusive ineffektivitet inom fyra affärsområden och dåligt etablerade processer lyckades vi vända företaget på ett år tack vare strategiska åtgärder och fokus på operationell excellens. Rollen började som ett tillfälligt uppdrag på rekommendation av managementkonsultföretaget Roland Berge, och redan efter ett år visade företaget positivt resultat och kassaflöde. Jag fick då erbjudandet att bli permanent anställd som deras regionala CFO för Amerika.”

Kan du berätta mer om några av utmaningarna under omstruktureringsprocessen?

”En av de största utmaningarna var att adressera ineffektiviteten inom företaget, särskilt inom logistikverksamheten. I en bransch med låga marginaler som logistik är det avgörande att processerna fungerar effektivt för att säkerställa lönsamhet. Kontinuerliga förbättringar krävs och det är nödvändigt att noggrant undersöka orsakerna till problemen och varför man förlorar eller inte tjänar tillräckligt med pengar. Jag genomförde en analys av de tre viktigaste affärsområdena för att sätta en strategi för hela verksamheten. Företaget hade sin bas i USA med administrationen i det delade servicecentret i Costa Rica, men processer var inte ordentligt etablerade och ingenting fungerade smidigt. Jag flög dit en gång i månaden för att utbilda personalen och implementera nya processer och strukturer och koppla ihop dessa med filialerna i USA. Vår bank hade gått med på att tillhandahålla kortfristig finansiering, men på grund av de dåliga processerna upphörde finansieringarna. Kortsiktigt, för att förbättra likviditeten, var vi tvungna att först sätta processen och sälja några av de fastigheter vi ägde för att fortsätta driften.”

I ditt nästa steg ledde du omstruktureringen av FedEx i USA, kan du berätta mer om det?

“På FedEx fokuserade vi på att identifiera grundorsakerna till de ekonomiska förlusterna och implementera åtgärder för kostnadsoptimering. Ett betydande steg var att flytta vårt dyra delade servicecenter från Buffalo till Budapest, vilket markant minskade driftskostnaderna och kostade oss en fjärdedel av vad det gjorde tidigare. Genom att rikta våra insatser på områden som genererar mest lönsam försäljning kunde vi styra företaget åt rätt håll och uppnå positiva resultat.”

Vad har du för planer och ambitioner framåt?

”Tittar jag framåt ser fram emot möjligheten att ta nya interima uppdrag inom omstrukturering, förändringsarbete och tillväxtprojekt inom medelstora och stora företag. Mina språkkunskaper (engelska, tyska, holländska och franska) och erfarenhet kan vara till hjälp för internationella företag.”

Du har bott i olika länder under din karriär. Vilket land har det varit bäst att bo i?

“Warszawa var underbart! Vid den tiden var det en växande marknad med ständigt nya saker som hände och en stark tillväxt i våra affärer som vi växte från 45 miljoner dollar till 240 miljoner dollar på tre år. Jag träffade min fru i Warszawa, så det är en speciell plats för mig. Jag trivdes också mycket bra i New York, det är en fascinerande stad som aldrig sover. Stadens atmosfär är fantastisk, vädret är trevligt och servicen är utmärkt. Jag bodde i Parkslope i Brooklyn, precis vid Prospect Park som är en mindre version av Central Park med en sjö och ett zoo och som designades av samma arkitekt. Det var en bra plats för våra barn att växa upp.”