Är du självgående och drivs av viljan att förbättra och förändra?

Alla branscher och organisationer genomgår förändringar och påverkas av händelser i omvärlden. Är du en person som är nyfiken och vill stötta verksamheter att nå sina mål och lösa turbulenta situationer? Då kan en karriär som interimschef vara rätt för dig. En gemensam faktor för interimare är att de drivs av att leda och utveckla sitt team/teams och är inte rädda för att rulla upp ärmarna och arbeta hands-on då de flesta uppdrag kräver att man arbetar både operationellt och strategiskt.

”Vid två tillfällen har den permanenta rollinnehavaren fått gå på dagen och ledningen kunde inte ha rollen vakant och tappa fart. I ett annat fall så hade man stora utmaningar med att funktionen inte fungerade och behövde struktureras upp. Det är jätteviktigt att bygga förtroende och säga att ”det här problemet ska jag lösa åt er”. En Interim Manager tar bekymret från ledningens axlar, kavlar upp ärmarna och levererar. – Patrik Falk

Som interimschef kan du göra skillnad för både organisationer och samhället

En Interim Manager är en oslagbar lösning när verksamheten står inför en kritisk utmaning. Som interimare löser du kundens problem, genomför transformationer eller fyller en vakans eller sjukfrånvaro. Du får uppleva utmanande uppdrag och arbetar under hård tidspress, men du är van vid detta från din tidigare karriär och fullt kvalificerad att nå kundens mål inom satt tidram och budget. Du är en del av företaget från dag ett och dina sociala och organisatoriska färdigheter utmanas och utvecklas med varje projekt.

5 grundläggande krav för att bli en Interim Manager

  • Djup kunskap inom ditt område
    Du har lång erfarenhet med dokumenterad framgång inom ditt kompetensområde.
  • Hands-on och resultatorienterad
    Du brinner för att leverera hållbara resultat.
  • Nyfiken och med en förmåga att driva förändring
    Du är nyfiken på det senaste inom ditt område och har en viktig roll i med leverans från dag ett.
  • Starka interpersonella färdigheter
    Du har en stark interpersonell förmåga inom kommunikation, bygga förtroende hos människor på alla nivåer och få med dig dina medarbetare på tåget.
  • Du sätter inte bara strategin – du genomför den också Som Interim Manager genomför du den satta strategin hands-on och med hållbara resultat.

”Att komma in i ett nytt uppdrag med fokus på att lösa uppgiften, men att inte äga organisationens problem. Det skapar en stor frihet, och man kan hålla sig utanför internpolitiken. För mig är det ett otvunget sätt att arbeta som ger en stor frihet och en möjlighet att driva utveckling och att arbeta med det som är riktigt roligt.” – Johan Löw

Grundläggande krav för att bli interimschef

Hos Nordic Interim och Valtus Group blir du en del av ett globalt nätverk

Tillsammans med vår majoritetsägare Valtus Group är vi den europeiska ledaren inom Transition och Executive Interim Management. Tillsammans förser vi företag över hela världen med skräddarsydda lösningar i samarbete med de bästa professionella och operativa Interim Executives på marknaden. Med egna kontor i fem länder och genom våra partners inom Valtus AllianceTM ett nätverk bestående av de största och ledande interimsleverantörerna globalt, blir du en del av ett världsomspännande nätverk.

Läs vår case study om det finska företaget Teknos Minna Alitalo snabbt kom in som interim CFO när en vakans uppstod.

Marknadens främsta interimschefer

Är du en av de bästa inom ditt område, kan leverera resultat och har en personlighet som snabbt får förtroende?

Nordic Interim är ledande inom Executive Interim Management i Norden. Vi hjälper företag och organisationer, inom både privat och offentlig sektor, att operativt lösa kritiska utmaningar och implementera satta strategier. Om du är intresserad av att bli interimschef, kontakta oss idag genom att ladda upp ditt CV eller kontakta oss.

– Jannike Falkman
Marketing Manager Nordic Region på Nordic Interim

Vill du ha frihet och personlig utveckling?

Du är mer självständig än om du vore en vanlig del av arbetsplatsen. Du utvecklas både personligt och professionellt, du får specifika synpunkter på ditt CV, vilket ökar dina chanser att utföra liknande uppgifter för andra företag.

Nordic Interim backar upp dig med personlig sparring för att säkerställa ett långvarigt samarbete som gagnar oss alla.

Våra interimschefer är inte våra anställda, utan våra partners.

Läs om hur vi jobbar och om våra processer

Vanliga frågor om att arbeta som interimschef

Vad är ett interimt uppdrag?

Interim Management är när en person med lång erfarenhet av ledarskap och av att driva förändringar i en komplex miljö hyrs in när de egna resurserna inte räcker till vid en utmaning, kris eller vakans. Uppdragen är generellt sett mellan 6-12 månader långa och kan vara exekutiva roller som CEO, CFO eller HR-Direktör, eller funktionella specialistroller såsom HR BP, Head of Business Control, eller projekt-/programledning etc.

Läs mer om Interim Management här.

Läs mer om interimschefer här.

Läs mer om Executive Management, PMO och Functional Specialists.

Hur blir jag en interimschef eller interim manager?

Om du vill arbeta som interimschef eller Interim Manager och vara en del av vårt nätverk, så kan du ladda upp ditt CV här på denna sida. Du är välkommen att kontakta någon av våra medarbetare om du har fler frågor. Du hittar alla medarbetare här.

Vilka Interim Managers är ni intresserade av?

Vi vill ständigt utöka vårt nätverk med mycket erfarna ledare som har arbetat inom sitt område i minst 15 år. Som en interimare, tar du inte ett karriärsteg uppåt i ett uppdrag utan du är snarare överkvalificerad och levererar från dag ett. Våra Interim Managers har roller såsom CEO, CFO, CIO, Head of Supply Chain, Project/Program Manager etc. Den gemensamma faktorn är att de har haft ledande roller på chefsnivå eller kritiska specialistroller.

Läs mer om interimschefer här.

Läs mer om vårt nätverk här.

Kan jag få ett uppdrag även om jag har en fast anställning med uppsägningstid?

Nej, alla våra uppdrag kräver en tillgänglighet på högst 2-4 veckor. Om du är intresserad av att arbeta som Interim Manager men har en fast anställning så är du varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om hur det går till.

Vilken bakgrund behöver jag för att bli en Interim Manager?

Som Interimschef ska du ha haft ledande roller i minst 15 år, gärna på ledningsgruppsnivå. Du måste ha en mycket stark erfarenhet av att driva förändring och ledarskap i komplexa miljöer och situationer.

Läs mer om interimschefer här.

Behöver jag ha erfarenhet som Interim Management för att arbeta med er?

Nej, du behöver inte ha erfarenhet från interimsuppdrag. Det finns alltid ett första uppdrag! Du måste dock ha lång erfarenhet av ledande roller i ditt yrke.

Läs om Interim Management här.

Hur laddar jag upp mitt CV och meddelar min tillgänglighet?

Det enklaste sättet att ladda upp ditt CV på denna sida. Här kan du även meddela oss din tillgänglighet. Du kan också maila eller ringa någon av oss på Nordic Interim för en uppdatering. Du hittar alla anställda här.

Hur är jag synlig i Nordic Interims databas?

Alla kandidater i vår databas är sökbara på flera olika parametrar. När vi söker efter vissa roller eller kvalifikationer får vi automatiskt en bild av alla kandidater och deras CV. Eftersom det är viktigt för oss att ha en personlig relation med de interimare vi arbetar med har vi en bra överblick över våra kandidater.

Läs mer om hur vi jobbar och om våra processer här.

Jag bor inte i en storstad, kan jag samarbeta med er ändå?

Absolut, vi har uppdrag över hela Sverige.

Hur långt är ett interimsuppdrag?

Vanligtvis 6-12 månader men det kan vara längre.

Har ni även internationella uppdrag?

Ja. Tillsammans med de ledande och största interimsleverantörerna i Tyskland, Frankrike och USA har vi grundat Globalise, med partners i 15 länder. Cirka 10% av våra uppdrag är internationella och det ökar från år till år. Det kan vara nordiska företag och organisationer som behöver hjälp globalt, eller internationella företag som behöver hjälp i Norden. Sedan 2020 ingår vi i franska Valtus-koncernen, den europeiska ledaren inom Interim Management med kontor i Sverige, Finland, Danmark, Storbrittanien, Frankrike och Österrike.

Hur bokar jag ett personligt möte med er?

Du kan antingen ladda upp ditt CV på vår hemsida och informera oss om att du vill ha ett möte med oss, eller så kan du kontakta någon av våra konsulter direkt. Vi rekommenderar att du kontaktar Lena Haeger, Anette Ahlstedt eller Roger Henrysson i första hand. Du hittar dem här.

Artiklar och intervjuer

  1. Hur adderar en Interim Manager värde till en organisation?
  2. Intervju med Annika Muskantor, erfaren CFO
  3. Video om att integrera två företag

Läs alla artiklar här.