Ett företag kan växa genom organisk eller oorganisk tillväxt. Organisk tillväxt innebär att organisationen utökar sin verksamhet i sin nuvarande form – genom att öka försäljningen, utveckla nya produkter/tjänster eller investera i mer och bättre kapacitet. Oorganisk tillväxt uppnås mestadels genom förvärv. Här pratar vi om organisk tillväxt.
För att läsa om tillväxt genom förvärv, läs vår artikel om M&A.
När du ska sätta en strategi för organisk tillväxt måste du bedöma alla delar av företaget för att hitta och prioritera områden med potential att växa. Att utveckla nya produkter eller tjänster, eller förbättra befintliga, nå nya kunder och expandera på nya marknader är en komplex process med många parallella projekt som måste hanteras och kontrolleras. När ni behöver en erfaren ledare, när projekten riskerar att bli försenade eller om ni saknar rätt intern kompetens är vi här för att stötta er.
Det finns fyra huvudkategorier för organisk tillväxt:
- Ökade priser och försäljningsaktiviteter
- Investeringar i de produkter och tjänster där du tjänar mest pengar
- Utveckling av nya processer, produkter och/eller tjänster
- Regional och/eller internationell expansion
I allmänhet fokuserar företag på en av dessa strategier då det är en komplex process som kräver resurser och kapital. Det finns många olika åtgärder att överväga, inklusive strategier för produkt-/tjänsteutveckling, marknadsföringsstrategi, säljstrategi och att säkerställa att det finns rätt kompetenser i organisationen.
“Att hyra in en Interim Manager tillför värde när det behövs specifika kunskaper eller när du behöver genomföra stora initiativ och inte kan tappa farten.”
Hur säkerställer man en framgångsrik tillväxt- och/eller internationaliseringsstrategi?
När ni ska sätta en strategi för organisk tillväxt måste du bedöma alla delar av företaget för att hitta områden med potential att växa och prioritera dessa. Beroende på er nuvarande situation och mognad kan det behövas specifik kompetens för att genomföra strategin.
Du kommer att behöva utveckla ditt säljteam, marknadsföringsteam, kundservice, sätta nya processer och skaffa dig kunskap om de nya marknader du vill in på. Dessa komplexa processer kräver erfarenhet av liknande situationer och en stark ledarskaps- och projektledningskunskap. Genom att engagera en interim chef som är erfaren inom projektledning, hjälper du din organisation att driva dina tillväxtambitioner och når dina mål snabbare.
Interimaren kommer i utvärderingsfasen att stötta dig med att identifiera potentiella möjligheter och svagheter. En Interim Manager arbetar hands-on, leder de involverade teamen och stöttar ledningen. Med lång erfarenhet av förändringledning vet han/hon hur man löser problem som kan uppstå under vägen och hur man engagerar och motiverar organisationen. Med erfarenhet av att hantera alla intressenter säkerställer du att alla beslutsfattare informeras om hur processen fortskrider.
Du kan behöva en Interim Manager när:
- Ni saknar rätt kompetens och resurser internt
- Ni har ingen strategi för den organiska tillväxten
- Ni behöver hjälp med att hitta möjligheter för framtida tillväxt
- Ni vet inte vilka marknader ni ska etablera er på – eller hur
”Om du har varit interimare en länge tid blir det en erfarenhet i sig, eftersom du är van vid att snabbt analysera den nuvarande situationen, vad som behöver göras och snabbt skapa resultat. Gemensamt för alla interimschefer är en välutvecklad förmåga att snabbt tillföra värde till både verksamheten och organisationen.”
Kundanpassade lösningar finns i vårt DNA
Alla uppdrag är unika och genom att engagera en Interim Manager får du tillgång till en erfaren ledare som vet exakt vad du behöver vid exakt rätt tidpunkt och med fullt fokus på uppdraget. En Interim Manager som leder dig genom dina utmaningar har gjort samma sak många gånger tidigare. Vi vet vilken kompetens, erfarenhet och ledarstil som löser dina utmaningar.
Nordic Interim har sedan 2004 erfarenhet av att, i nära samarbete med de bästa interimscheferna i Norden, stötta företag att genomföra kritiska projekt i tid och på budget. Genom våra majoritetsägare Valtus Group och vårt globala nätverk Globalise kan vi lösa era problem på alla lokala marknader.