Maria Söderström är en erfaren ledare känd för sin mångsidiga karriär och passion för att driva effektiva organisationstransformationer. Under vägen från ekonomistudier till rollen som Executive Interim Manager har hon konsekvent trivts i kaotiska situationer där hon utmärkt sig genom att strukturera processer och lämna efter sig effektivitet och förbättring i organisationen. Hennes roller har, bland andra, inkluderat CFO/COO/Legal på Semper, interim Head of Group Financial Control & Treasury på Transcom och interim CFO & HR på Nordic Green Energy. Idag är hon interim CFO på Mantex. Hennes resa visar ett ledarskap drivet av en strävan efter utmaningar, kontinuerliga förbättringar och modet att anamma förändring. Marias erfarenheter visar på vikten av anpassningsförmåga, strategiskt tänkande och att upprätthålla en sund balans mellan arbete och privatliv.
Kan du berätta om din karriär och vad som motiverade dig att bli Executive Interim Manager?
”Det var inte planerat att jag skulle arbeta med Interim Management; det har utvecklades ur ett behov av spänning och utmaningen att skapa ordning ur kaos. På Semper hade jag turen att ha en stöttande chef som ständigt utmanade mig med nya uppgifter vilket gjorde att jag inte föll in i en rutin. När jag kände att jag var klar där valde jag vägen som Interim Manager. Det som fascinerar mig mest med rollen är det ständiga lärandet, förbättring och möjligheten att leda och inspirera under transformationer. Jag lär mig hela tiden nya saker och kan utveckla och förbättra den funktion jag leder. Om företaget rekryterar en ny permanent person kan jag överbrygga tiden samtidigt som jag driver förändring och gör det enklare för den nya personen att komma in i sin roll. Jag får oftast medarbetares förtroende och förstår därför lättare hur man motiverar dem att bidra och göra sitt allra bästa. Jag uppmuntrar dem och hjälper dem på vägen att utvecklas vidare. Det viktigaste för mig är att jag och mitt team har roligt på jobbet!”
Du har drivit betydande projekt i ditt uppdrag på Nordic Green Energy. Kan du berätta om uppdraget?
”Nordic Green Energy är verksamma inom förnybar elektricitet och har sedan starten 2 000 erbjudit konkurrenskraftiga elavtal från sol, vind och vatten till privatpersoner, företag och den offentliga sektorn. Företaget har verksamhet i Sverige och Finland och är en del av Elmera Group ASA som är en av de största elhandlarna i Norden.
Jag fick uppgiften att bygga upp ekonomifunktionen under en kritisk rekryteringsfas samtidigt som jag stabiliserade och förbättrade verksamheten. Jag kom in som interim CFO men fick snart även rollen som HR-chef för Sverige och ansvar för juridik och fastighetsförvaltning. Det var spännande med nya utmaningar och omfattningen växte under uppdraget; man ser ofta andra saker som behöver utvecklas. Det är viktigt att hela tiden kommunicera med kunden om framsteg, vad man gör och vad som kan förbättras. En del av rollen är att säkerställa att teamet arbetar optimalt och ibland måste man flytta uppgifter inom gruppen. Man måste förstå varför det inte fungerar effektivt och om någon vill göra något annat, kanske man flyttar personen till en annan position där de kan blomstra. En person ska arbeta med det som de är intresserade av och som motiverar dem.
En av mina uppgifter var att hitta nya lokaler eftersom vi hade vuxit ur vårt kontor. Vi lyckades hitta och flytta in i nya lokaler inom bara några veckor. En effektiv projektledning och mitt nätverk var avgörande för att nå de snabba resultaten. Med varje interimsuppdrag växer min kompetens och jag får värdefulla insikter som förbättrar mina prestationer i varje nytt projekt.”
När är det en bra idé för ett företag att anlita en Executive Interim Manager?
”Det är en bra idé att anlita en Executive Interim Manager när man har en kritisk ledarskapsvakans och rekryteringsprocessen tar tid. Organisationen kan inte vara utan en ledare och man kan inte ge den nya personen en ordentlig introduktion. En Interim Manager ser över strukturer och processer och ‘dukar bordet’ för nästa person, men man kan inte förändra för mycket eftersom den nya rollinnehavaren förmodligen vill göra saker på sitt eget sätt. Ofta vet inte rekryteringsteamet riktigt vad den tidigare rollinnehavaren har gjort och en interimare kan hjälpa till att sätta en arbetsbeskrivning. En Interim Manager ger snabbhet och man får tillgång till en mycket kompetent person exakt när du behöver det.”
Hur säkerställer du att du har en bra balans mellan arbete och fritid?
”För mig är det viktigaste att vara tillsammans med min familj. Balans mellan arbete och privatliv för mig innebär att kunna arbeta 80 timmar i veckan när det behövs, drivet av min passion för att göra verklig skillnad. Jag äger även en cocktailbar i 1920-talsstil med en varietéshow vilket ger mig energi och glädje utanför arbetet. Att balansera mina passioner berikar mitt liv och gör att jag kan tillföra ny energi till mina uppdrag.”
#ExecutiveInterimManagement #CFO #ChiefFinancialOfficer #Finanschef #ExecutiveInterimCFO